Hoppa till huvudinnehåll
Av

Nej till trängselskatt i Göteborg

Göteborgarnas rungande NEJ till trängselskatten är ett stenhårt slag i solar plexus på såväl den politiska som ekonomiska makten.


Sällan har folkviljan uttryckts tydligare än i folkomröstningen om trängselskattens vara eller inte vara i Göteborg. Med ett valdeltagande på nästan tre fjärdedelar av befolkningen röstade 56,8 procent av väljarna i Göteborg nej till den trängselskatt som sedan över ett år införts för att delfinansiera det Västsvenska paketets nya väg- och tågförbindelser under och genom staden.

Som enda vänsterkraft kampanjade Kommunistiska Partiet för Nej till trängselskatten i folkomröstningen som genomfördes samtidigt med de allmänna valen i söndags. Förutom Kommunistiska Partiet finns på nej-sidan bara det borgerliga enfrågepartiet Vägvalet med fem platser i Kommunfullmäktige och högerextrema SD. Alla etablerade partier från vänster till höger har försvurit sig till att tvinga göteborgarna att med en extra skatt betala infrastruktursatsningar som egentligen ska finansieras via statskassan.

Resultatet i folkomröstningen visar tydligt trängselskattens klasskaraktär. Det är i de arbetar- och invandrartäta förorterna i Öster och på Hisingen som nej-sidan fått mest röster. I medelklassdominerade Centrum segrade ja-sidan.

– I frågan om trängselskatten har vi kommunister profilerat oss med en klassmässig vänsterlinje som skiljt ut oss från den övriga vänstern i staden, säger Ulf Nilsson, första namn på Kommunistiska Partiets valsedel i Göteborg.

– Vi kommunister ska verkligen glädja oss åt nej-sidans seger över trängselskatten.

Kommunistiska Partiet släpper inte frågan. Nu gäller det att partiet och dess medlemmar fortsätter understödja det folkliga trycket för nej så att de styrande tvingas följa resultatet i folkomröstningen och släcka ner betalstationerna. Redan har Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, uttryckt sin uppfattning att resultatet i folkomröstningen inte ska tillåtas påverka infrastruktursatsningen.

– Näringslivet i Västsverige förutsätter naturligtvis att Västsvenska paketet är intakt. Problemet är väl att det inte finns några alternativa finansieringsformer, säger Trouvé i Göteborgs-Posten.

Det är verkligen inte givet att denna så tydliga nej-seger genomförs. I Sverige är folkomröstningar bara är rådgivande. Oavsett vad folket säger så ger lagen politikerna rätt att gå emot folkviljan. Tala om inskränkt borgerlig demokrati.

Dessutom är det inte politikerna i Göteborg som infört trängselskatt. Beslutet har tagits i riksdagen och det kan bara ändras genom ett nytt riksdagsbeslut. Tala om att makten ligger långt från folket.

Att folkomröstningen genomfördes beror på ett folkligt tryck som genom en namninsamling krävde att trängselskatten ska avskaffas. De styrande partierna i Göteborg, som i sin upphöjdhet var bombsäkra på att få ett ja till trängselskatten, valde då att genomföra folkomröstningen i syfte att en gång för alla få bort frågan från den offentliga debatten. Tala om att missbedöma folkviljan.

Makthavarna på ja-sidan påstår att trängselskatten har tre syften. Att minska biltrafiken, att förbättra miljön och att delfinansiera Västsvenska paketet. I sitt försvar av denna långt från sanna beskrivningen har Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet lagt mycket prestige.

Kommunistiska Partiet har hela tiden framhållit det klassorättvisa i trängselskatten som likt alla indirekta skatter drabbar låginkomsttagare hårdast. Dessutom har biltrafiken som många anade bara minskat på marginalen. Men den mest grundläggande kritiken mot trängselskatten är att det handlar om att tvinga på Göteborgs arbetarbefolkning en extra skatt som ska betala statens kostnader för broar och tunnlar till tåg och bilar.

Riv upp Alliansregeringens skattesänkningar för de rika, säger Kommunisterna. Där kan Stefan Löven & Co hämta miljarder i hundra och tusental som mer än väl räcker för att staten ska kunna betala såväl det Västsvenska paketet som behövliga sociala satsningar på vård- och skola.
Fakta

Nej till trängselskatt i Göteborg