Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Coop Varberg stoppar bojkott

I en ny reklamfilm skryter matkedjan Coop om det ansvar och samhälls- engagemang den kooperativa konsumentföreningen tagit. Samtidigt river den lokala styrelsen i Varberg upp beslutet att bojkotta varor från ockupationsmakten Israel som togs tidigare i år.


I början av juni stod det klart att Coop Varberg inte kommer att följa föreningens årsstämmas beslut i mars att bojkotta alla israeliska varor till dess att ockupationen upphör. På ett extrainkallat styrelsemöte beslöt föreningsstyrelsen att riva upp beslutet.

– Det finns redan en policy om varor från ockuperad mark och efter att ha gått igenom beslutet valde vi att hänskjuta frågan till nästa år, säger Kent Wennberg, styrelseordförande i Coop Varberg till Proletären, som hänvisar till föreningens pressmeddelande där de skriver att ”föreningsstämmans beslut har väckt många frågor, till exempel om bojkotten är förenlig med föreningens stadgar, verksamhetsidé och övergripande policy inom KF”.

Han menar också att deltagarantalet var lågt på stämman, drygt 20 av Coops 15500 medlemmar i Varberg men att frågan kommer att tas upp igen nästa årsstämma.

– Det har redan kommit in en motion om att fortsätta sälja varor från Israel, så frågan kommer att tas upp nästa år.

Enligt ett pressmeddelande från Kooperativa Förbundet, som äger varumärket Coop, undertecknat vd Tommy Ohlström strider Coop Varbergs beslut mot KF:s ”beslut och policy om hur eventuella bojkotter av länder ska hanteras”. De skriver att köpbojkotter av varor från ett enskilt land ”inte är lämpligt att genom kollektiva beslut påtvinga samtliga medlemmar”.

Kooperativa förbundet och Coop är formellt ägt av medlemmarna men styrs idag i praktiken som vilket företag som helst. Samtidigt profilerar Coop sig som ansvarstagande och kundvänligt. I en ny reklamfilm på tv får tittaren följa historien bakom Coop som en konsumentägd matkedja som vill vara ”den goda kraften i matsverige”.

Under titeln ”Sveriges obekvämaste matkedja” lyfts företagets beslut fram som ofta varit impopulära hos matproducenterna. Stolt deklareras att Coop 2002 helt slutade sälja ägg från burhöns.

Varför kan Coop då inte ta ställning mot ockupationsmakten Israel? Kooperativa Förbundets vd Tommy Ohlström svarar via mail på Proletärens frågor, främst genom att upprepa pressmeddelandet.

– KF:s policy utgår från att köpbojkotter av varor från ett enskilt land är en politisk och moralisk bedömning som i första hand bör ske av individen.

• I reklamfilmen beskriver ni Coops historia av medlemsinflytande, ansvarsfullhet och att ni vågat vara obekväma. Hur rimmar det med att inte kunna följa medlemsfattade beslut och att inte kunna bojkotta en ockupationsmakt?
– De många exempel som finns från konsumentkooperationens historia där vi valt att vara obekväma har alltid varit kopplade till verksamhetsidén om att skapa ekonomisk nytta för medlemmarna och underlätta för dessa att genom konsumtion bidra till ett hållbart samhälle. Att ta ställning för politiska särintressen, oavsett sakfråga, ligger utanför vår verksamhetsidé.

• Coop var 2002 först med att helt sluta sälja ägg från burhöns. Vore det inte något att vara stolta över i framtiden, att Coop även var först med att sluta sälja varor från ockupationsmakten Israel?
– KF följer den lagstiftning om handelssanktioner och bojkott som följer av officiella beslut inom FN:s säkerhetsråd, EU och Sveriges riksdag och regering.