Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Vi blir snuvade på kunskap”

En ny termin har precis dragit igång. Runt en miljon elever har satt sig i skolbänkarna. Om mindre än ett år kommer de första eleverna som har gått i den nya gymnasieskolan, GY 2011, att ta studenten. Veckorna innan sommarlovet började tog Proletären chansen att träffa några av dem för att diskutera hur de ser på förändringarna av gymnasieskolan och yrkesprogrammen. Omdömet gick inte att ta miste på, att yrkesprogrammen inte längre ger högskolebehörighet får underkänt av eleverna.


I den bakersta byggnaden på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund håller yrkesprogrammen till. Lokalerna är nyligen renoverade och stämningen trivsam. På bottenplan finns stora verkstäder med material och verktyg. I ett klassrum några trappor upp sitter tvåorna som läser Bygg- och anläggningsprogrammet och tittar på en film om hur man bygger altaner.

Proletären träffar tre av byggeleverna, Hampus Persson, Pelle Styre och Jonathan Pettersson, för en pratstund.

• Varför sökte ni er till Bygg och anläggningsprogrammet?
– Det kändes bra att kunna få jobb direkt efter gymnasiet, säger Pelle Styre.

Hampus Persson instämmer.

– Jag vill inte läsa så mycket mer. Det är roligt att jobba med kroppen, säger han.

Jonathan Petterson berättar att han vill plugga vidare inom byggsektorn efter gymnasiet.

– Men det är en bra start att börja som snickare. Det ger bra erfarenheter och man får testa på.

– Och så kan man få sommarjobb, tillägger Pelle Styre.

De berättar att de trivs på skolan och är nöjda med det mesta på utbildningen. Inte minst är praktiken rolig. Men det är en sak som byggeleverna är kritiska mot; att yrkesprogrammen inte längre ger högskolebehörighet.

– Det finns faktiskt ingenting positivt med det. Kanske har politikerna genomfört det för att slippa betala lärare som har de lektionerna, säger Pelle Styre.

Orsaken till att elever som väljer att läsa ett yrkesprogram inte kan antas till högskolestudier är att yrkesprogrammen innehåller mindre så kallade gymnasiegemensamma ämnen, som svenska och engelska, jämfört med högskoleförberedande program. En blivande ingenjör läser exempelvis tre gånger så mycket svenska som en blivande byggnadsarbetare.

För att ändå kunna söka till högskolan senare i livet har Pelle Styre, Hampus Persson och Jonathan Pettersson liksom några av deras klasskamrater valt att läsa extrakurser.

– Vi läser extra svenska, engelska och matte. Vi har fått offra det individuella valet för att hinna med, berättar Pelle Styre.

Deras årskull är den första som går i den gymnasieskola som högerregeringen med Björklund i spetsen omformat totalt. Det som förut hette yrkesförberedande program heter numer kort och gott yrkes-
program. Ordvalet är avslöjande. Att förbereda elever för yrkeslivet är inte samma sak som att yrkesutbilda dem.

Den som lär sig hantera språket, som läser samhällskunskap och diskuterar fackliga rättigheter är bättre förberedd för arbetslivet – och livet i stort, även om detta inte skulle behövas för den rena yrkesutbildningen.

Detta är ett skäl att förkasta högerns gymnasiereform. Ett annat rör arbetarklassens position i samhället. Den elektriker, restauranganställda eller byggnadsarbetare som vill byta yrkesbana, kanske efter att ha slitit ut kroppen efter många år i yrket, har större möjlighet till detta om fler studieval är öppna. När arbetarungdomar ges färre möjligheter att byta väg senare i livet försämras hela arbetarklassens position gentemot arbetsgivarna.

Eleverna på byggprogrammet i Stenungsund funderar inte på vad som händer om tjugo eller trettio år, men de vill bli behöriga till högskolan.

– Jag skulle nog inte orka plugga det när jag är 27, säger Jonathan Pettersson.

Utbildningsminister Jan Björklund försöker framställa gymnasiereformen som om han gör yrkeseleverna en tjänst. Elever som är ”praktiskt begåvade” ska inte ”tvingas” att plugga om de inte vill, menar han. Som av en slump verkar denna ”praktiska begåvning” allt som oftast sammanfalla med elevernas klassbakgrund.

Verkligheten motbevisar dessutom Björklund. Sedan den nya gymnasiereformen trädde i kraft har ansökningarna till yrkesprogrammen minskat radikalt och många skolor har tvingats lägga ned sina utbildningar. Många ungdomar som vill få en yrkesutbildning vill bevisligen också läsa de gymnasiegemensamma ämnen som ingår i högskoleförberedande program.

Högerns gymnasiereform har inte heller minskat avhoppen från gymnasiet. På lärlingsprogrammet, som efter reformen är en permanent del av gymnasieskolan, hoppade var fjärde elev av redan första året.

Av runt trettio elever som läser Bygg- och anläggningsprogrammet på Nösnäsgymnasiet är det färre än tio som har valt att läsa extra för att få högskolebehörighet. Men Pelle Styre tror inte att hans klasskamrater hade hoppat av utbildningen om de alla hade läst mer svenska och engelska.

– De kanske hade gnällt mer, men inte hoppat av. Undersökningar har ju tvärtom visat att inte lika många väljer yrkesförberedande program längre eftersom det inte ger högskolebehörighet, säger han.

Lärarna på Nösnäsgymnasiet har arbetat aktivt med att visa yrkeseleverna att de har möjlighet att läsa till de ämnen som krävs för högskolebehörighet. Men eleverna som Proletären pratar med som har tagit den chansen är ändå allt annat än tacksamma över Jan Björklunds förändringar.

– De är dåliga, säger Hampus Persson.

– Ja, faktiskt, instämmer Jonathan Pettersson. Det sabbar chansen för många. Och vi som läser extra missar möjligheten att läsa annat och får flera timmar plugg i veckan.

– Om man inte har högskolebehörighet blir man bunden till att jobba som snickare resten av livet. Idag krävs det ju utbildning till allt, säger Pelle Styre.

En annan utveckling som högern applåderar är framväxten av allt fler friskolor. Men i Stenungsund märks ännu inte friskoleexplosionen av. Kommunala Nösnäsgymnasiet är den enda gymnasieskolan i kommunen. En del ungdomar i Stenungsund väljer att söka sig till skolor i Göteborg, men de flesta stannar kvar på Nösnäsgymnasiet.

Pelle Styre berättar att det aldrig var aktuellt för honom att söka sig till någon annan gymnasieskola. Det skulle ta för lång tid att pendla till Göteborg varje dag, menar han. Men under högstadietiden var det gott om skolföretag som försökte få honom och hans klasskompisar att söka till deras skolor.

– De försöker locka med roliga grejer, med datorer och hoppborgar, säger Pelle Styre.

– Det känns naturligt att gå i skolan i kommunen. Det är ju samma utbildning överallt, så det spelar ingen roll var man går, menar Jonathan Pettersson.

Frågan om friskolor har aktualiserats av JB-koncernens konkurs. Eleverna har hört om skolföretagets konkurs och konsekvenserna för eleverna.

– Det finns ju ingen garanti i friskolorna. Om skolan läggs ned så försvinner ju betyg och sånt. Det är rått att vissa kan ta ut mycket pengar på fel sätt, säger Pelle Styre.

För Hampus Persson, Pelle Styre och Jonathan Pettersson väntar nu ett sista skolår innan de ska ut i arbetslivet. De längtar till livet efter gymnasiet och ser fram mot att jobba i byggbranschen.

– Jag vill ha ett riktigt jobb och få pengar, säger Hampus Persson.

– Byggjobbet är socialt och inte så monotont, säger Pelle Styre.

– Och så är vi inte bara inne, utan det är mycket jobb utomhus också, tillägger Jonathan Petterson innan de måste återvända till lektionen och filmen om hur altaner bäst byggs.
Fakta

”Vi blir snuvade på kunskap”

Skola i förändring
  • När högern vann valet 2006 stod det snart klart att hela utbildningssystemet skulle möbleras om från grunden.
  • Sedan dess har det införts en ny skollag, nya läroplaner, nya betyg och nya nationella prov.
  • Förändringarna märks redan i förskolan, som blir allt mer skollik. Betyg ges från årskurs sex enligt en ny sexgradig skala. Dessutom har särskilda elitklasser införts i grundskolan.
  • Men de mest dramatiska förändringarna rör gymnasieskolan. Läsåret 2011/2012 började GY 2011, högerns gymnasiereform, att gälla.
GY 2011 – högerns gymnasiereform
  • Tidigare läste alla gymnasieelever samma kärnämnen, eller gymnasiegemensamma ämnen som det numer heter. Alla som gick ut med godkända betyg i kärnämnena fick högskolebehörighet.
  • I och med GY 2011 läser elever på yrkesprogrammen mindre gymnasiegemensamma ämnen, så som svenska och engelska, jämfört med eleverna på högskoleförberedande program. En blivande ingenjör läser exempelvis dubbelt så mycket engelska och samhällskunskap och tre gånger så mycket svenska som en blivande byggnadsarbetare.
  • Lärlingsprogram införs, där hälften av undervisningen är förlagd till arbetsplatser och eleverna läser ännu färre gymnasiegemensamma ämnen.
  • Nytt betygssystem införs med sex betygssteg. Högern hävdar att detta i sig ökar elevernas kunskaper, ett påstående som saknar stöd i forskning.
  • Separata examen införs, en för yrkesprogram och en för högskoleförberedande program.
Statliga satsningar kan öka skillnaderna
  • En ny utredning som Ekot tagit del av visar att statliga skolsatsningar, som förskolelyftet och matematiksatsningen 2009, inte kommer alla kommuner till del. Ett hinder för kommuner att delta är om kommunen själv måste betala en del av satsningen, ett annat hinder är om kommunen måste beskriva egna utvecklingsprojekt för att få bidrag.
  • Utredningen visar till exempel att matematiksatsningen snarare gick till skolor med bra resultat i matematik än sådana med dåliga. Därmed kan de statliga bidragen medverka till att öka skillnaderna mellan skolor.
Lärare och elever missnöjda
  • Enligt Skolverkets rapport Attityder till skolan 2012 upplever såväl elever som lärare en allt svårare skolsituation. Attitydundersökningen görs vart tredje år.
  • Bland eleverna är det framförallt de äldre som vittnar om en negativ trend. Bland dem har andelen som tycker att de flesta eller alla lärare undervisar bra sjunkit med tio procentenheter sedan 2009. De anser också att det blivit svårare att få stöd och hjälp i undervisningen.
  • Denna bild bekräftas av lärarna. Över hälften av lärarna uppger att de oftast eller alltid känner sig stressade i arbetet. Andelen stressade lärare har ökat med 15 procentenheter sedan 2006. Därför är det kanske inte så konstigt att över hälften av lärarna allvarligt har övervägt att byta yrke.
  • Skolverkets rapport visar dessutom att lärarnas förtroende för skolan inte har varit så lågt sedan år 2000.