Hoppa till huvudinnehåll
Av
Pensionerad lärare

Ren el i smutsig reklamkampanj


Den senaste tiden har energibolaget Telge energi drivit kampanj för att få oss att köpa ren el från just detta bolag. Under det anslående mottot ”Vi kan inte lägga klimatkrisen i knät på våra barn. Byt till ren el”, så ska vårt dåliga samvete få oss att byta elleverantör.

Låt oss granska hållbarheten i bolagets påståenden. Telge energi säger sig ha 170 000 kunder och den rena elen från bolaget påstås minska koldioxidutsläppen i ett småhus med 240 kg per år. Nu bor ju inte alla i småhus och den svenska elen även från andra bolag orsakar små utsläpp eftersom en stor del av elen i Sverige kommer från vatten- och kärnkraft.

Sveriges totala, årliga koldioxidutsläpp är 49 miljoner ton (2011). Om vi godtar bolagets uppgifter innebär det att alla deras elkunder tillsammans sänker de svenska koldioxidutsläppen med mindre än en promille. Och om nu reklamkampanjen skulle få landets alla 4,5 miljoner hushåll att ansluta sig till Telge energi skulle Sveriges utsläpp av koldioxid ändå bara minska med högst två procent.

Vad kan vi då lära av denna sifferexercis? Jo, att individuella insatser möjligen kan döva vårt samvete och i det här fallet höja vinsten för Telge energi. Men de löser definitivt inte klimatkrisen.

För att minska koldioxidutsläppen krävs stora samhälleliga insatser både nationellt och internationellt. En planmässig omställning av landets energiförsörjning och transportsystem samt klimatanpassning av bostäder, energisnåla industriprocesser och ett hållbart jordbruk är nödvändiga delar i en klimatanpassning värd namnet. Med sådana insatser skulle Sverige kunna bli ett föredöme och en viktig röst i internationella sammanhang.

Också Telge energi har insett att de individuella insatserna, hur goda föresatserna än är, inte förslår särskilt långt. Bolaget är en av undertecknarna av ett öppet brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. I brevet uppmanas statsministern att i EU driva de tre kraven på bindande mål på minst 50 procents utsläppsminskningar, minst 40 procents förnybar energi och minst 40 procents energieffektivisering. Det är gott så.

Men våra politiker har hittills inte visat sig särskilt handlingskraftiga vad gäller klimatet. Trots allt fler larmrapporter görs väldigt lite. FN:s klimatmöten har slutat i fiasko och inte resulterat i några bindande avtal. Vad som krävs är starka gräsrotsrörelser som driver frågorna och tvingar politikerna till handling. Så låt inte politikerna skjuta problemen framför sig och därmed lägga klimatkrisen i knät på våra barn.

Varifrån du köper din el har ytterst liten påverkan på klimatet, men du kan bli en viktig del i kampen för ett samhälle som planmässigt tar itu med problemen.

Och till Telge energi säger vi: Sluta blanda bort korten, kanske har ni ren el, men er reklamkampanj är smutsig!