Bilfusket är mer regel än undantag

Volkswagen är inte ensamma om att mixtra med miljötesterna

Publicerad 30 september 2015
Volkswagens satsning på ”rena dieselbilar” har varit en viktig del av bolagets försök att slå sig in på marknaden i USA.
Volkswagens satsning på ”rena dieselbilar” har varit en viktig del av bolagets försök att slå sig in på marknaden i USA.

Den tyska biltillverkaren Volkswagen erkänner fusket med utsläppsdata i flera av sina dieselbilar som visat sig släppa ut upp till 40 gånger mer kväveoxid i verkligheten, jämfört med de officiella laboratorietesterna. Men Volkswagen är inte ensamt.

Fakta och bakgrund
Volkswagen och miljöskandalen

• De skandalinblandade bilarna är Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat, samt Audi A3 tillverkade mellan 2009 och 2015.
• Bilarna är utrustade med fyrcylindriga 2,0-liters dieselmotorer. Moderna motorer innehåller datorer som hjälper till att reglera tillförsel av bränsle, beroende på faktorer som lufttryck, temperatur och hur mycket föraren trampar på gasen.
• Volkswagen installerade programvara som kunde känna av om bilen befann sig i testmiljö, på ett laboratorium. När bilarna sedan körs i verklig miljö, stängs programvaran av.
• Volkswagen Group äger förutom bilmärket Volkswagen även Audi, Automobili Lamborghini, Bentley Motors, Bugatti Automobiles, Porsche, Ducati, MAN, Scania, SEAT och Skoda.
• Volkswagen Group ägs och kontolleras främst av Porsche Automobile Holding, men också av tyska staten och av Qatarbaserade riskkapitalfonder.
• Toyota (Japan) är världens största bilföretag sett till försäljning, följt av Volkswagen, Daimler (Tyskland), BMW (Tyskland) och Honda (Japan). Sett till omsättning placerar sig Volkswagen etta, följt av Toyota, General Motors (USA) och Ford (USA), enligt Forbes och Bloomberg.

LÄS ÄVEN: Bryr sig inte kapitalisterna om miljön?

Den 18 september anklagade USA:s miljöskyddsmyndigheter Volkswagen för fuska med utsläppsnivåerna i sina dieselmotorer. Kort därefter erkände bolagets vd, Martin Winterkorn, att anklagelserna stämmer och att företagsledningen var ”djupt ledsen”.

Det är den US-amerikanska miljöorganisationen ICCT, International Council on Clean Transportation, som testat ett antal bilar med dieselmotorer i ”verklig” miljö. I testerna släppte Volkswagen-modellerna ut uppemot 40 gånger mer kväveoxid än vad de gjort i laboratorietester.

Den enorma skillnaden beror på att Volkswagen installerat mjukvara i bilarna som känner av om bilen genomgår ett så kallat förbrukningstest, eller om den körs i verkliga förhållanden.

När motorerna testkörts i laboratorierna har datorprogrammen aktiverat en funktion som minskat utsläppen. Funktionen stängs sedan av när bilen används i verkligheten, och därmed återgår utsläppen till de höga nivåerna.

Volkswagens fusk beror inte på slarv, eller att företaget försökt dölja lite siffror eller statistik, utan på medveten manipulation av motorerna. Fusket har pågått i minst sju år och har därmed med all säkerhet sanktionerats på högre nivå inom företaget. Enligt beräkningar finns minst 11 miljoner bilar som innehållit den fuskande mjukvaran ute på marknaden.

Samtidigt visar ICCT:s tester att Volkswagen inte är ensamma. I genomsnitt släppte de nio bilmodellerna som organisationen testat ut sju gånger så mycket kväveoxid som den så kallade euro 6-standarden, den senast fastslagna gränsen för utsläppsnivåer för nysålda bilar inom EU. Testet har funnits tillgängligt sedan ett och ett halvt år, och en av ingenjörerna som varit med och utfört det, Jimmy Carder, säger till Reuters att han är förvånad över att all uppståndelse kommer först nu.

Många bilexperter menar att fusk med utsläppsdata är regel, snarare än undantag. Den danske maskiningenjören Adam Estrup, som arbetade för Volkswagens dotterbolag Audi 1991, berättar i en intervju för affärssidan business.dk att företaget redan då manipulerade testdata.

– Jag tror att alla biltillverkare gör detta i större eller mindre grad. Det tror jag att myndigheterna har känt till.

Adam Estrup berättar att han själv var med och programmerade så kallad motorstyrning, hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Och myndigheterna visste redan om det, fick han veta.

Även svenska Transportstyrelsen har genomfört tester på dieselbilar. Per Öhnlund, utredare på Transportstyrelsen, säger till TV4 att utsläppen av kväveoxider visade sig vara ungefär 10 gånger över europeisk standard.

Bilmärkena som testades var Volvo, BMW och Volkswagen. Ingen klarade testet när det utfördes i verklig miljö. Per Öhnlund påpekar att Miljödepartementet känner till problemet.

Bilindustrins branschorganisation BilSwedens vd Bertil Moldén försvarar sig med att det är fullt normalt att de verkliga utsläppen är högre än testresultaten, och att Konsumentverket anger att 30 procent högre utsläpp är normalt. Men Transportstyrelsens resultat på 10 gånger, alltså 1000 procent, är betydligt högre än så.

Volkswagens försäljning av ”rena dieselbilar” har varit en viktig del av bolagets försök att slå sig in på den US-amerikanska marknaden. Målet har i sin tur varit att ta Toyotas position som världens största bilföretag, sett till antal sålda bilar. Sett till omsättning är Volkswagen redan störst, och moderbolaget gjorde förra året en vinst på 102 miljarder svenska kronor.