Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Vi har bland de högsta städtakterna i världen”

– Vi säljer inte vår arbetskraft per rum utan per timma, säger Marie Birgersson, ombudsman på Hotell- och Restaurangfacket som just nu har en kampanj för att uppmärksamma hotellstädarnas villkor.


LÄS ÄVEN: Hotellstädare tar kamp

Sedan förra hösten driver Hotell- och restaurang tillsammans med andra nordiska förbund i branschen kampanjen Schysta städvillkor. Mellan den 4 och 11 november gjordes en extra satsning med debattartiklar och flygbladsutdelning.

– Det är också en global kampanj och till exempel i USA och Kanada anordnas det flera demonstrationer, berättar Marie Birgersson som är ombudsman på Hotell- och restaurang i Göteborg.

Hon kan berätta om ett arbete inom hotellstäd som präglas av högt tempo, tung arbetsbelastning, osäkra anställningar och även sexuella trakasserier, hot och våld.

– Vi har faktiskt bland de högsta städtakterna i hela världen, säger Marie Birgersson. Men vill hotellen ha högre kvalitet så måste de ge mer tid, alltså färre rum per person. Vi säljer inte vår arbetskraft per rum utan per timma och då kan vi inte göra mer än vi klarar av.

Hon påpekar också att hotellen sällan anpassar arbetet efter de enskilda arbetarnas förmågor.

– Arbetsmiljölagen är väldigt tydlig med att man ska individanpassa arbetet, vilket ofta inte görs. Alla klarar inte att jobba lika mycket, den äldre damen som varit där i flera år klarar exempelvis inte av lika många rum som den yngre.

Marie Birgersson menar att normen kring normalarbetstid har förändrats från hel- till deltid under hennes tio år som fackligt aktiv.

– Numera anställer man ofta bara på deltid och när någon som jobbar heltid slutar så ersätts de med någon som bara jobbar 75 procent. Så gör man systematiskt. På så sätt kan hotellen låta de anställda jobba extratimmar upp till heltid när det är mycket att göra men ha låg grundbemanning när det är mindre att göra. Städpersonalen fungerar som stötdämpare helt enkelt.

– Sedan finns det alla de som inte är anställda alls utan bara blir inringda på enstaka timmar. De är förstås en väldigt tyst grupp. Har man inte den trygghet som en fast anställning ger vågar man inte heller säga ifrån på jobbet.

Men det är inte bara anställningstryggheten utan även den fysiska säkerheten som kan vara ett problem inom hotellstäd. Det är ett kvinnodominerat yrke och studier visar att sexuella trakasserier, hot och till och med våld av gäster förekommer.

– Därför är det bra om man jobbar två på samma våning åt gången. Det ökar tryggheten ifall något händer.

Enligt Marie Birgersson är det inte särskilt vanligt i Göteborg att hotellen lägger ut städningen på entreprenad. Någon kedja har gjort det men sedan tagit tillbaka den när kvaliteten inte höll. Då har det ändå lett till försämringar för personalen.

– Det som händer när företag outsourcar städ är att antalet rum per timme som ska städas höjs. Ofta kan ju entreprenörerna inte hålla den kvaliteten de lovat och hotellen tar tillbaka städningen. Men då har personalen vant sig vid en högre städtakt och hotellet behöver bara sänka takten lite för att få den kvalitet man vill ha. Så har man ändå höjt tempot och det blir sämre städvillkor.

Avslutningsvis påpekar Marie Birgersson att hotellpriserna faktiskt inte har ökat särskilt mycket de senaste tio åren och att hotellen istället tagit sina profiter från arbetskraftskostnaderna.

– Man vill tjäna mer pengar utan att behöva höja priserna och då inför man nya städrutiner där man inte städar lika noga som förr vilket drabbar gästerna men även städerskornas yrkesstolthet. Alla vill ju göra ett bra jobb! Men det yttrar sig som sagt också i att personalen ska städa mer per timma med ökad belastning som följd. Många måste äta värktabletter för att orka jobba.

Marie Birgersson sätter en del hopp till de nya föreskrifter som Arbetsmiljöverket kommer med i vår där det förebyggande arbetet får ett ökat fokus.

– Då tror jag vi kan göra lite mer för att förhindra att städerskorna får så ont i sina kroppar.