Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Veolia nyanställer – trots varsel

Trots att Veolia i mars varslade 250 heltidsanställda tågarbetare om uppsägning med målet att återanställa på deltid ska företaget nu nyanställa 10 tågvärdar, alla på timanställning. Det framgår av ett internt mail som publicerats på internet.


– Jag förstår inte att de ens får göra så, säger tågvärden Daniel Abalo som jobbar på Öresundståg. För honom och många andra anställda är det ett slag i ansiktet att Veolia nyanställer samtidigt som 250 är varslade.

I det interna mailet skriver Veolia att de måste nyrekrytera då företaget ska ta över delar av brotrafiken över Öresund. Dess-utom hänvisar företaget till osäkerheten kring anställdas frånvaro i sommar kring semester, anställningsintervjuer och kortare uppsägningstid vid ett eventuellt verkställande av uppsägningarna.

– De förlängde inte för de timanställda för några månader sedan och nu ska de anställa trots varslet, det är klart det är provocerande.

Daniel Abalo har tidigare beskrivit oron bland de anställda för Proletären. Många vet inte om de kommer att ha jobb efter sommaren.

Sedan varslet för två månader sedan pågår lokala förhandlingar om uppsägningarna samtidigt med centrala förhandlingar mellan Seko och Almega. Sista datumet för uppsägning av avtalet har skjutits upp två gånger och den 15 maj, när denna tidning når läsarna, ska en överenskommelse vara klar.

Daniel Abalo hoppas att det innebär en begränsning av antalet deltidsanställda men han påpekar att det inte får vara till priset att arbetstidslagen, som reglerar längden på arbetet och tiden mellan raster och skift, luckras upp.

– Det skulle få allvarliga konsekvenser!

Han är kritisk till att Seko inte sagt upp avtalet tidigare för att sätta press på Veolia.

– Då hade vi haft trycket på dem, genom att vi kan strejka, det hade varit lättare att få dem till förhandlingsbordet.

P-O Fällman, ombudsman på Seko, säger till Proletären att målet med de centrala förhandlingarna är att få någon sorts garanti för en begränsning av antalet deltidsanställda.

– De ska inte kunna växla över heltidsanställda till deltidsanställda, får vi inte det säger vi upp avtalet.

• Hade det inte gått att sätta en större press på arbetsgivarna och Veolia i förhandlingarna om avtalet sagts upp tidigare?
– Vi har hela tiden känt att vi närmar oss och fått förslag som vi resonerat om, och det är utifrån det vi tar ställning, säger P-O Fällman som också är kritisk till Veolias planer på att ta in ännu fler timanställda trots varslet.

– Även förra året använde de sig av många timanställda. De borde inte behöva göra det, det rimmar konstigt med att de säger att det finns övertaliga.

Rätten till deltid hänger också ihop med frågan om avtalsdumpning vid upphandlingar i branschen, en fråga som var aktuell vid förra årets avtalsförhandlingar. Då försökte SJ dumpa de anställdas tidigare avtal och löner på Götalandståg efter att företaget DSB Väst gått i konkurs.

Daniel Abalo menar att det hänger ihop med upphandlingarna där lägsta budet vinner trafiken, vilket gör att företag lägger underbud.

– Grundproblemet är själva avregleringen av tågtrafiken, konstaterar han.
Fakta

Veolia nyanställer – trots varsel

[[nid: view_mode=inlinenode]]