Uppsagda städare kräver jobben tillbaka

Publicerad 31 augusti 2017
Pendeltågsstädare i Stockholm demonstrerar mot upphandlingseländet och kräver att kollektivtrafiken ska drivas i offentlig regi.
Pendeltågsstädare i Stockholm demonstrerar mot upphandlingseländet och kräver att kollektivtrafiken ska drivas i offentlig regi.

I tisdags demonstrerade pendeltågsstädare utanför SL-lokalerna på Lindhagensplan på Kungsholmen, där förhandlingar mellan SL och MTR pågår. Städarna kräver att uppsägningarna av 60 heltidstjänster på städbolaget Sol Reneriet, som anlitats av MTR, tas tillbaka.

Den 9 juli invigdes två nya och flotta pendeltågsstationer med pompa och ståt på Odenplan.

Samtidigt manifesterade pendeltågsstädarna mot städbolaget Sol Reneriet som i juni varslade 90 anställda eller halva arbetsstyrkan.

Sol Reneriet har i sin tur anlitats av Hongkongbaserade MTR på ett rent förlustkontrakt. Företaget försöker nu nå lönsamhet genom att sparka anställda.

Städarna har varslats trots att det uppenbarligen har varit brist på städare. Under sin ettåriga verksamhet har bolaget varje dag kallat in städare från både tunnelbanan och Finlandsbåtarna och man behöver inte vara matematiker för att begripa att städ-ytorna inte har minskat. Mot den bakgrunden motsatte sig städarna och Seko pendelklubben alla uppsägningar och krävde att tillräckliga resurser avsätts för städningen.

Den 10 augusti var dock uppsägningarna ett faktum. 25 anställda sägs upp helt och 40 erbjuds deltidsanställningar på så låga nivåer som 20, 40 eller 50 procent av heltiden.

Totalt 60 heltidstjänster försvinner. Det innebär att resenärerna inte bara drabbas av dyra resor, utan också smutsigare tåg och perronger.

På sin hemsida skriver Sol Reneriet att ”personalen är företagets viktigaste resurs”. Nu väljer bolaget avskedanden och ökad utsugning av den befintliga personalen.

Företagets nedskärningar och det katastrofala upphandlingssystemet innebär ökad arbetslöshet och förlorade skatteintäkter för samhället. Det innebär ett personligt lidande för de som förlorar jobben samtidigt som storbolag som MTR får fortsätta att göra miljardvinster.

Anita Salvén