Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Trakasserier och upphandlingskaos i Stockholms skärgårdstrafik

Sedan ”rederiet” TRSM Group 1 vann upphandlingen för delar av sjötrafiken i Stockholms skärgård har företagets ledning trakasserat besättningen och hotat med att försämra arbetsvillkoren. Nu har företagets ledning, till de anställdas lättnad, avgått.


– De hade inget begrepp om hur den här verksamheten fungerar, säger Daniel Estius, eldare ombord på ångfartyget S/S Norrskär. Han beskriver för Proletären hur de anställda trakasserats och ifrågasatts av TRSM:s nu avsatta ledning.

Historien om TRSM Group 1 och skärgårdstrafiken börjar i november förra året, då företaget oväntat blev ett av tre företag som vann upphandlingen av båttrafiken i Stockholms skärgård. Företaget hade ingen särskild erfarenhet av skärgårdstrafik och ägdes till stora delar av en riskkapitalist.

Under sommaren har besättningen på företagets fartyg vittnat om ohållbar arbetsmiljö och trakasserier från ledningens sida, bland annat för tidningen Skärgården.

Fredagen den 29 juli kulminerade det hela. Efter ett tips till Polisen om att ”obehöriga” befann sig ombord S/S Norrskär och att besättningen var onykter ryckte två piketbussar ut. Men det fanns varken obehöriga eller onyktra besättningsmän i tjänst på fartyget.

Det visade sig vara TRSM:s vd, Anette Schilde, som själv ringt polisen. När ledningen inte var nöjd med polisinsatsen försökte de själva leta obehöriga genom att olovligen ta sig in besättningens hytter. Därför anmälde Seko Sjöfolk TRSM inte bara för falsklarm, utan också för hemfridsbrott.

När Proletären första gången ringer Daniel Estius, eldare på S/S Norrskär, för att få kommentarer om trakasserierna får vi istället ett oväntat glädjebesked. TRSM:s ledning har precis meddelat sin avgång.

– Jag befinner mig just nu i ett glädjerus! Beskedet kom för bara en halvtimme sedan.

Daniel Estius lättnad går inte att ta miste på och han ber att få återkomma när han samlat sig och när besättningen dessutom haft möte med den nya ledningen från Gotlandsbolaget. Några dagar senare talar vi åter med Daniel Estius. Han rapporterar om ett positivt möte.

– Det var en god anda mellan personal, ledning och fack. Stridsyxorna är nergrävda.

Det är inte svårt att förstå varför besättningen känner en sådan lättnad över en ny ledning. Redan i februari kritiserades bolaget för oklarheter kring upprättandet av en bankgaranti för att kunna betala ut bland annat innestående löner, vid övertagandet av trafiken. TRSM:s ledning ville också stoppa de anställdas möjligheter att laga egen mat ombord och ifrågasatte varför de ibland sover på båten, något som är självklart på skärgårdsbåtarna där de anställda ofta jobbar långa pass, äter dagens alla mål ombord och befinner sig långt hemifrån.

Som om det inte var nog har ledningen gjort godtyckliga ändringar i timrapporter och dragit av timmar.

– Alla upplevde det som väldigt obehagligt. Så fort någon kom med konstruktiv kritik har man blivit trakasserad.

På frågan om hur stor skuld upphandlingssystemet har till den uppkomna situationen tvekar inte Daniel Estius.

– Det har absolut den största skulden. Det skapar förutsättningar för sådana här företag.

Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk, beskriver för Proletären ett kaotiskt upphandlingssystem vars kostnad skattebetalarna får stå för.

– Det har blivit en ideologisk upphandling, inte en ekonomisk.

När TRSM vann upphandlingen kritiserades de för att inte ha erfarenhet inom området. En av de dåvarande ägarna, Mikael Fahlander, hade tidigare uppmärksammats för att genom skatteplanering och bolag på Cypern undanhållit staten miljontals kronor i skatt, pengar han tjänat i välfärdssektorn.

Fahlander sålde i våras sin andel i TRSM till Gotlandsbolaget. Men även försäljningen präglas av kaos och bråk kapitalisterna emellan, där en annan av ägarna motsatt sig försäljningen till Gotlandsbolaget.

– TRSM är ju inte redare, ledningen hade ingen kunskap om rederiverksamhet, säger Chang Strömberg som menar att felet till stor del ligger i att Stockholms läns landstings borgerliga majoritet beslutat att anbuden vid upphandlingar ska vara hemliga.

– Det finns inte längre någon som kan räkna på om det blir billigare att upphandla än att driva i egen regi. De har ju gjort sig av med den personalen.

Med en ny ledning, som åtminstone har rederierfarenhet, återstår det att se om det kommer bli mer ordning och reda för de anställda på TRSM. Men ledartrion som trakasserade sina anställda är kvar som minoritetsägare. Och upphandlingssystemet får stockholmarna fortsätta att leva med.