Hoppa till huvudinnehåll
Av

Strid om Las på Volvos fabriksgolv – ”Om inte fackklubben agerar får vi göra det”

Kommunisternas partiförening på Volvos fabriker i Göteborg har engagerat sig till stöd för Las-uppropet från Umeå verkstadsklubb.


Listor cirkulerar på flera avdelningar där de får brett stöd från arbetarna. Inte konstigt att de som dagligen och stundligen lever i en verklighet där otryggheten på jobbet är reell upprörs över att förbundsledningen i IF Metall kan tänka sig att tumma på anställningsskyddet. Men från Volvo verkstadsklubb finns ingen förståelse för protesterna mot förbundsledningens agerande och ordförande Mikael Sällström försöker släta över agerandet.

– Det är verkligen upprörande att det alls förekommit samtal mellan fack och företag om ytterligare uppluckring av Las, säger John Näsman, montör på Volvo Lastvagnar i Tuve och en av de drivande i Kommunisternas kamp mot försämringar av Lagen om anställningsskydd, Las.

Han har lång erfarenhet av hur facket över huvudet på medlemskollektivet sluter avtal som ofta är försämringar för arbetarna. Ett typexempel var när den konjunkturanpassade arbetstiden infördes på Tuvefabriken för drygt tio år sedan.

– På möte efter möte förnekade verkstadsklubbens ledning att det ens pågick några förhandlingar. Men trots detta ville rykten om förhandlingar aldrig ta slut. Förnekandet om förhandlingar pågick säkert i ett år. Sedan plötsligt fanns det ett färdigförhandlat avtal.

Omröstningen blev farsartad. Volvo hotade att avskeda 250 arbetare om kollektivet röstade nej. Facket protesterade inte.

Det var med sådana erfarenheter som John Näsman och hans kamrater i partiföreningen på Volvo i Göteborg kom att tänka på när de fick höra om uppropet från Verkstadsklubben vid Volvo Umeå. När saken också tydliggjordes med artiklar i Proletären nummer 44 för en månad sedan så agerade kommunisterna på Volvo.

– Partiföreningen diskuterade saken och alla kände att vi självklart måste göra något. Beslutet blev att när vår egen verkstadsklubb inte agerar så ska vi kommunister sprida uppropet från Volvo verkstadsklubb i Umeå.

• Var ni ändå inte förvånade att er verkstadsklubb inte hakade på klubben i Umeå? Klubbstyrelsen står ju rimligen närmare medlemmarna än förbundsstyrelsen och just anställningstryggheten är ju så viktig för medlemmarna.
– Mot bakgrund av hur vår klubb brukar agera så blev vi inte direkt förvånade. Kom ihåg att vår klubbordförande Mikael Sällström sitter i förbundsstyrelsen.

Så spred kommunisterna uppropet från Umeå mot försämring av Las. I flygbladet uppmanades de cirka 1200 arbetarna på Volvo Lastvagnar i Tuve och de omkring 4000 på Volvo PV:s fabrik i Torslanda att gå på sina gruppstyrelser om att de ska ställa sig bakom uppropet.

– På Lastvagnar lät det som om några gruppstyrelser skulle göra så. Men när saken behandlades på ett av sex gruppmöten sedan en klubbmedlem lämnat in en motion så dök klubbordförande Mikael Sällström för ovanlighetens skull upp på mötet och talade emot uttalandet.

Därefter gav samtliga sex fackliga grupper ut ett infoblad som kritiserade Kommunisternas flygblad och påstod att bladet innehöll lögner därför att det inte pågått några förhandlingar på förbundsnivå om Las, bara samtal.

– Vi svarade från Kommunisternas partiförening med ett nytt flygblad på Tuve där vi påpekade att vi alls inte skrivit att det pågick förhandlingar. Den avgörande frågan handlar om att förbundsledningen tycks tro att företagen frivilligt skulle kunna gå med att förbättra anställningstryggheten. Det kan bara ske genom en skärpning av Las.

– För att Volvoarbetarna i Göteborg ska kunna ta ställning föreslog Kommunisternas partiförening också en debatt om Las mellan ordförandena i två Volvoklubbar, Jan-Olov Carlsson i Umeå och Mikael Sällström i Göteborg, gärna i samband med ett representantskapsmöte.

Partiföreningen skrev också ett brev direkt till klubbstyrelsen där kommunisterna ytterligare motiverade varför det är viktigt att engagera medlemmarna till försvar för anställningstryggheten och Las. Det brevet spreds också som flygblad till alla arbetare på Volvo Personvagnar.

– Nu har Mikael Sällström sökt upp mig i fabriken, berättar John Näsman. Det har aldrig hänt förut. Jag är ju bara ett vanligt kontaktombud. Han hävdade att han pratat med J-O Carlsson och att de är överens. Allt skulle bero på felaktiga uppgifter i media.

– Men varför informerar i så fall inte förbundsstyrelsen sina medlemmar, frågade jag Mikael Sällström. Varför är diskussionen om anställningstryggheten inte så viktig att med medlemmarna får information och ges tillfälle att avgöra frågan?

Kommunisterna partiförening på Volvo i Göteborg tänker inte släppa saken. IF Metall måste i klartext tydliggöra att förbundet inte accepterar några försämringar i Las. Tvärtom måste lagens stärkas.