Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Strejk i skärgården

Strejk har brutit ut i skärgårdstrafiken i Stockholm och Göteborg. Arbetsköparorganisationen Almega vill tvinga fram individuell lönesättning.


Måndagen 4 november gick 250 anställda inom skärgårdstrafiken i Stockholm och Göteborg ut i strejk med tillhörande blockad. Almega Tjänsteföretagen har svarat med lockout. Konflikten har föregåtts av strandade förhandlingar och medlingsförsök.

– Kampviljan hos sjöfolket är stor, säger strejkvakten Jens Törnqvist vid skärgårdsbåtarna i Stockholm. Vi har snackat igenom det här. Vi är trötta på att inte få våra löner. Vi kräver 6,8 procent på 36 månader. Det är inte mer än någon annan.

Arbetsköparorganisationen Almega driver en aggressiv linje för att få igenom individuell lönesättning. Natten innan konflikten bröt ut tackade organisationen nej till medlarnas bud med motiveringen att det inte innehöll några garantier för ett förändrat lönesystem.

– Det är nu hög tid att vi tar ett första steg för att modernisera denna relik från havets botten som skärgårdstrafikavtalet utgör, domderar Almegas förbundsdirektör Stefan Koskinen i ett pressmeddelande. Det är helt orimligt att 2013 ha ett löneavtal som inte tar någon som helst hänsyn till den individuella prestationen.

Seko tackade ja till medlarbudet och menar att Almegas krav på differentierad lönesättning är tillgodosett genom låga ingångslöner, i praktiken en slags lönerabatt. Än så länge går de anställda på ett tariffsystem som garanterar lönepåslag utifrån ålder och erfarenhet.

– Vi vill ha kvar nuvarande lönesystem, säger matrosen Siv Andersson, som jobbat på Djurgårdsfärjan sedan 1999. Individuella löner blir godtyckliga. Lönens storlek ska inte bero på hur bra du är på att snacka. Det tycker alla som jobbar här.

På Almegas kravlista står även att perioden för säsongsanställning ska förlängas från sex till nio månader. Eftersom delar av trafiken står stilla över vintern ger detta rederierna möjlighet att radikalt minska antalet fast anställda. För de som arbetar på båtarna innebär det en motsvarande förlust av trygghet.

Redan under konfliktens första kväll inträffade ett fall av strejkbryteri. Mitt framför ögonen på strejkvakterna vid Nybroviken kastade ett av Strömma Kanals fartyg loss. Enligt uppgift ska Almegas representanter ha varit på båten och polis kallades till platsen.

Konflikten slår hårt mot skärgårdstrafiken i Stockholmsområdet där omkring 1500 kollektivtrafikresenärer förväntas drabbas. Till detta kan läggas ytterligare några tusen som brukar åka med Djurgårdsfärjan. I Göteborg påverkas framför allt trafiken över Göta älv.