Hoppa till huvudinnehåll
Av

Solidaritet satte stopp för lönedumpning

På onsdagskvällen förra veckan återupptog hamnarbetarna i Göteborg arbetet på Alva Rickmers sedan besättningen fått ett acceptabelt ITF-avtal. Då hade den av storrederiet Maersk inhyrda containerbåten legat i blockad under 29 timmar.


– Sjömännen är djävligt utsatta. De behöver vår solidaritet, säger Erik Helgesson, förtroendeman i Hamn4an. Blockaden ger en bra signal för framtiden till rederierna: Lev upp till minimistandarden för sjömän!

Historien om blockaden mot Alva Rickmers är ett tydligt exempel på verkningsfull arbetarsolidaritet – över nationsgränser och facklig tillhörighet.

I detta fall det fristående Hamnarbetarförbundets rådiga ingripande som tvingade fram kollektivavtal till de inhyrda asiatiska sjömännen.

– Det är bra att nätverket mellan hamnarbetare och sjömän fungerar. Vi kan svara snabbt när det smäller. Det är bara så vi kan lösa problemen, förklarar Erik Helgesson.

Den lärorika historien om Alva Rickmers börjar i Århus hamn där hamnarbetarna misstänker att allt inte står rätt till med besättningens löner. Hamnarbetarna i Århus är dubbelorganiserade i den socialdemokratiskt dominerade internationalen ITF där svenska Transport och Seko ingår och i det fristående IDC där Hamnarbetarförbundet är anslutet.

– Gubbarna i Århus ringer oss och berättar att Maersk chartrat en båt som ersätter en av deras båtar. Århus kollade upp med ITF–kontoret i London, men när det stod 100 procent klart att det inte fanns kollektivavtal enligt ITF-standard hade båten redan gått mot Göteborg.

Hamn4an skriver omgående till Skandiaterminalen som numera ägs av Maersk, till rederiet Maersk samt Rickmers Group som äger Alva Rickmers och påtalar hur allvarligt hamnarbetarna i Göteborg ser på båtar som anlöper hamnen med besättning som inte får ordinarie löner.

Samtidigt kontaktar Hamn4an den svenska ITF-inspektören. Döm om förvåningen i Hamn4an när ITF-inspektören meddelar att han inte har tid.

– Jag skickar då ett SMS till honom och får till svar att han gör en omprioritering och genomför en inspektion på Alva Rickmers.

På tisdagen går Inspektören ombord på båten vid elvatiden. Samtidigt jobbar hamnarbetarna med lossningen då de vill ge de inblandade en chans att lösa saken förhandlingsvägen. Men ansvarigt befäl på Alva Rickmers vägrar att visa upp några handlingar och hänvisar till sin arbetsgivare, ett bemanningsbolag i Cypern.

– Klockan 15 ger ITF upp och lägger ett blockadvarsel varpå vi går av båten. Det är en djävla soppa med kinesisk kapten, östasiatisk besättning och ett Cypriotiskt bemanningsföretag som inte vill ge kaptenen rätt att teckna avtal.

Först säger Maersk att båten har kollektivavtal men till sist inser det stora rederiet att så inte är fallet. Efter tjugonio, för redarna dyra, timmar i blockad så skrivs till sist ett kollektivavtal på ITF-standard.

• Numera är det inte så vanligt med sådana här blockader i svenska hamnar mot båtar som saknar acceptabla kollektivavtal?
– Nej, det inte något glädjande fenomen men som tyvärr är på väg tillbaka. I Danmark har sådan här ärenden ökat och nu tycks det vara på gång också hos oss, förklarar Erik Helgesson.

– Vägen till framgång är att vi som har nyckelpositioner i transportkedjan använder vår kollektiva kraft till att stödja andra som inte har samma möjligheter.