Hoppa till huvudinnehåll
Av

SJ måste spara

400 anställda förlorar jobbet när SJ ska spara en miljard kronor på tre år.


Den ökande konkurrensen på spåren anges av SJ:s ledning som anledningen till sparpaketet. Besparingen ska enligt SJ användas till såväl investeringar som sänkta biljettpriser. Men bakom beslutet finns också regeringens krav att SJ ska gå med vinst.

SJ väljer att enbart avskeda personal vid biljettkontor och central administration. Så läggs 17 resebutiker ner landet runt. Den för många resenärer viktiga servicen att kunna möta en biljettförsäljare kommer framöver bara att tillhandahållas i Malmö, Göteborg, Stockholm, Arlanda och Sundsvall.

Förutom tillsvidareanställda vid de sjutton resekontoren varslas 95 personer vid SJ Contact Center i Tranås, 237 tillsvidareanställda inom administrationen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Krylbo samt 53 personer med tidsbegränsad anställning inom försäljningsorganisationen.

– För att möta den konkurrensen handlar det om att marknadsanpassa SJ, säger SJ:s pressansvarige Ulf Wallin till Aftonbladet.

Sedan svensk järnväg konkurrensutsatts har antalet anställda successivt minskat. Tiotusentals har förlorat sina jobb när järnvägen har bolagiserat, avreglerats och privatiserats.

Under tiden har problemen med punktlighet och annat staplats på varandra.

En stor del av detta kan kopplas till bemanning. Nu fortsätter SJ på den inslagna vägen, vilket kommer att förvärra situationen.
Fakta

SJ måste spara

[[nid: view_mode=inlinenode]]