Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Seko varslar om strejk på Öresundståg

I förra veckan sade Seko upp det centrala spåravtalet med arbetsgivarorganisationen Almega efter att Veolia vägrat ta tillbaka uppsägningarna av de 250 heltidsanställda på Öresunds-tåg. Med Secos nu lagda strejkvarsel finns möjlighet att försvara rätten till heltid.


Sedan förra årets avtalsförhandlingar har en arbetsgrupp med representanter från Seko och Almega försökt nå en kompromiss i frågan om rätten till heltid. Men arbetsgivarna vill inte ge några garantier för en begränsning av deltidsanställningar.
Fackförbundet ST har slutit avtal med Almega, men Veolias varsel av 250 heltidsanställda för återanställning på deltid blev droppen som fick bägaren att rinna över för Seko.

Povel Johansson är medlem i Kommunistiska Partiet och Seko-ansluten lokförare. Han är glad över att det centrala avtalet äntligen är uppsagt.

– Den tillsatta arbetsgruppen kom ju inte fram till något och risken var att det skulle rinna ut i sanden. Men Seko har känt strejkviljan bland medlemmarna på Veolia och det allmänna motståndet mot införandet av deltidsanställningar.

Povel Johansson menar att ett starkt centralt avtal är nödvändigt för att stoppa avtalsdumpningar och andra försämringar vid upphandling och övergång till nya lokala avtal.

• Vad hoppas du på av Seko nu?
– Det bästa Seko kan göra är att lyssna på sina medlemmar, speciellt från de arbetsplatser som varit värst drabbade. Det finns en enorm strejkvilja och facket ska inte hålla tillbaks de anställda i ett sådant här läge.

Mitt i denna tidnings presläggning varslar Seko om strejk på bland annat Öresundståg. Det är välkommet, då inget talar för att Veolia ger med sig utan strid. Klart är att Sekos medlemmar står redo för att sätta hårt mot hårt.

– Veolia har betett sig på ett sätt som vi aldrig skådat förut på svensk arbetsmarknad, säger ombudsman P-O Fällman på Seko till Proletären dagen efter att avtalet sagts upp.

P-O Fällman, som suttit med i de centrala förhandlingarna, berättar att konflikten på Öresundståg helt överskuggade förhandlingarna i den arbetsgrupp som tillsattes efter förra årets avtalsförhandlingar. Samtidigt är problemet allmänt i hela branschen.

– Många tråkiga saker följer med deltid och visstid, det är ingen bra utveckling alls.

Veolia har i de lokala förhandlingarna försökt skylla på övertalighet och på arbetstiderna. Men ett internt dokument som Seko publicerat visar att Veolia i Malmö till exempel velat gå från 90 till 25 heltidsanställda tågvärdar och 89 till 48 heltidsanställda lokförare. Övriga skulle friställas eller anställas på deltid.

– De har systematiskt försökt ersätta heltid med deltid, menar P-O Fällman.

De lokala förhandlingarna slutade i oenighet några dagar innan det centrala avtalet sades upp. P-O Fällman påpekar att deltidsanställningar förstås kan vara nödvändiga vid till exempel sommarförstärkning men att huvudregeln måste vara heltid.

Veolia och Almega har dock hela tiden vägrat att ge några garantier för begränsningar av deltid.

– Problemet är att det är för lite pengar i anbuden, menar P-O Fällman.

Frågan om rätt till heltid för tågpersonalen bottnar i frågan om avregleringen av tågtrafiken. Systemet med upphandlad tågtrafik leder till att bolag lägger låga anbud för att bjuda under konkurrenter.

I slutändan handlar det förstås om vinstjakt – att för så lite pengar som möjligt köra in så mycket pengar som möjligt.

• Kommer Seko att ta en politisk diskussion om systemet med upphandlingar?
– Det gör vi redan, vi vill kunna ställa sociala krav i samband med upphandlingar och buden som läggs måste förankras i verkligheten.

• Men om avregleringarna som sådana?
– Jag kan inte påstå att upphandlingar lett till ökad kvalitet eller billigare pris, så jag har svårt att se det positiva i avregleringarna.

– Men vi måste se verkligheten, oavsett vad vi tycker om det. Då måste det finnas regler, som till exempel krav på annat än att lägsta pris gäller vid upphandling, säger P-O Fällman.

• Hur är stämningen bland era medlemmar?
– Det finns definitivt ett stort tryck bland våra medlemmar, konstaterar han. Det är en enig bransch som vill sätta stopp för det här.
Fakta

Seko varslar om strejk på Öresundståg

Sekos strejkvarsel
  • Sekos strejkvarsel gäller samtliga medlemmar på Veolia inom Öresundståg och Snälltåg. Det berör trafiken inom Öresundsregionen och enskilda sträckor mellan Malmö-Stockholm och Stockholm-Åre.
  • Varslet träder i kraft den 2 juni 03.00 om ingen överenskommelse gjorts innan dess.