Hoppa till huvudinnehåll
Av

Seko-protest mot privat drift

Hundratalet tunnelbaneförare, spärrvakter och städare, medlemmar i Seko Tunnelbanan klubb 111 i Stockholm, demonstrerade i måndags mot arbetsköparen MTR:s usla personalpolitik. Den utlösande faktorn var beslutet att skära ner med 30 tjänster bland kundservicevärdarna.


En viktig och lyckad manifestation som gav som omedelbart resultat att MTR meddelar att 14 av 16 provanställda erbjuds anställning till slutet av augusti och att det finns möjlighet för tillsvidareanställning. Men klubb 111 meddelar att kampen för jobb åt dem alla går vidare, likaväl som arbetet med att få företaget att upphöra med sin minst sagt usla personalpolitik.

Som vad gäller tunnelbaneföraren Idris Kilic som efter 35 års tjänst omplacerades. Trots att det fanns flera tjänster som spärrvakt valde företaget MTR att erbjuda honom jobb som lokalvårdare. Han går då miste om rätten att gå i pension vid 61 års ålder.

Idris Kilic var en av talarna när demonstrationen samlades i Rålambshovsparken och han kritiserade MTR men också förbundsledningen i Seko för att den inte använder de paragrafer som finns i kampen.

– Vi måste kämpa för allas rättigheter. Idag är jag drabbad för att jag kritiserade MTR, i morgon kanske ni drabbas. Vi måste också ställa krav på förbundet där det finns många rötägg som måste rensas ut.

På plats fanns Janne Rudén, Seko:s ordförande, som också talade och påpekade att det är SL, Storstockholms Lokaltrafik, som äger infrastrukturen och det är de som måste ta ansvar för att den fungerar. Han betonade vikten av anställningsskydd och att alla anställda i SL och MTR måste kunna påtala brister utan att utsättas för trakasserier.

Efter ytterligare tal tågade demonstranterna till MTR:s huvudkontor där klubbordförande Jannis Konstantis i huvudtalet inledningsvis klargjorde fackklubbens uppfattning:

”När MTR skulle ta över tunnelbanedriften, tyckte vi att det inte kan bli värre jämfört med Veolia, som hade driften fram till 2009. Vi hade fel!

Vi, Seko lokalt, ville att SL skulle driva tunnelbanan, att det skulle vara i offentlig regi. De flesta partier då som nu ville och vill inte göra det men vi kämpar vidare mot detta mål i alla fall.
Varför har vi detta mål då?

* För att vi tycker att skattebetalarna ska ha kontroll över kollektivtrafik i Stockholm samt att vinsten inte ska hamna på några privata bolag.

* För att vi tycker att det är vi arbetare inom tunnelbana som producerar allt, precis som i varje arbetsplats.

* För att vi tycker att de privata företagen tillför inget, utom att de tar hem visten.”