Hoppa till huvudinnehåll
Av

Seger i Älvsborgshamnen

Efter Hamnarbetarförbundets resoluta agerande med varsel om övertidsblockad backar terminalbolaget GRT som driver trailertrafiken i Älvsborgshamnen från höstens storvarsel.


– Vi ser det som en stor seger. Hur annars ska vi beskriva det faktum att höstens varsel av 75 man slutar med att 7 måste gå från sin tillsvidareanställning, men får fortsätta jobba på vikariat, säger Johan Eliasson, förtroendeman i Hamn4an.

– Företaget varslade för att få till en effektivisering genom att sparka fastanställda och ändå behålla folk genom ökade arbetstider och skiftarbete. Men det var våra medlemmar inte sugna på.

En viktig bakgrund till förståelsen för arbetarkollektivets syn på utgången av sitt varsel är att Gothenburg Roro Terminal, GRT, faktiskt förlorat flera båtar under hösten.

– Nu har vi 17 anlöp i veckan mot tidigare 23. Samtidigt är det just nu för mycket jobb och det finns inte blixt så det räcker, berättar Björn Håman-Lindström en av de anställda i Älvsborgshamnen som får behålla jobbet genom det kollektiva fackliga agerandet.

• Hur känns det att bli uppsagd?
– Jag fick lappen 21 december dagarna före jul och det är klart att det inte har varit så glatt. Alla påverkas olika och vissa har mått djävligt dåligt. Det gjorde jag också i början men sedan fattade jag att med den brist det är på arbetskraft och med allt tjat om övertid så hade inte Älvsborgshamnen kunnat drivas vidare om uppsägningarna stått kvar, menar Björn Håman-Lindström.

– Men skriv också att det är sammanhållningen i Hamn4an och avdelningens fasthållande vid att inte göra undantag i LAS-listan som är avgörande i försvaret av jobben. Det är gott att höra snacket i fika- och omklädningsrum, hur arbetskamraterna sluter upp kring det vi beslutat på fackmötet.

Till detta konstaterande får Björn Håman-Lindström instämmande nickar från avdelningens förtroendeman:

– Det är bra stämning i hamnen nu. Det blir så när folk ser all övertid, att det finns jobb och att de som sägs upp som tillsvidareanställda blir blixt. Men samtidigt blir medlemmarna förbannade när de ser hur arbetsgivaren leker med anställningen.

– Att vi aldrig gör undantag är avgörande. LAS-listan godkänns efter diskussioner på fackmöten. Det ger acceptans. Hela framgången i den fackliga kampen beror på att folk kommer på möten därför att de vet att det betyder något att de är där. När det händer något i ett hamnavsnitt så sluter medlemmarna upp.

En bidragande orsak till att endast 7 personer sägs upp är att ett antal personer är utlånade till Skandiahamnen samt att det saknas blixtarbetare. Blixten, som i andra hamnar kallas extringar, är ett gammalt system med icke tillsvidareanställd personal som arbetar extra under av facket kontrollerade former.

Många blixtarbetare kan i praktiken jobba heltid och sedan gammalt har anställning som blixt varit ett sätt att med tiden få fast jobb som hamnarbetare.

– Ett problem efter utförsäljningen av hamnterminalerna är att ingen arbetsgivare längre vill ta ansvar för blixtarbetarna. Vi vill ha en utbildad blixtkår som kan jobba i alla hamnar, förklarar Johan Eliasson.

Så ser vi ännu ett exempel på hur galet det blir när kommunpolitikerna med Socialdemokrater och Moderater som pådrivare sålt ut de tre hamnterminalerna Älvsborg, Skandia och Bilhamnen till olika privata företag.

Där förr alla var anställda i samma företag kommunägda Göteborgs hamn som fördelade arbetskraften efter behov så ska nu varje hamnavsnitt ha sin egen personal. Blixten står fortfarande till allas förfogande men ingen vill riktigt ta ansvar.