Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Sälj inte ut våra jobb”

Göteborgs buss- och spårvägsarbetare är på krigsstigen mot hotande utförsäljning och privatisering av deras arbetsplatser.


– Enigheten är total bland oss anställda. Vi kräver att spårvägen och den kvarvarande busstrafiken behålls i kommunens regi, säger Janne Strömqvist, spårvagnsreparatör och vice ordförande Kommunal Väst sektion Trafik-Teknik, som reagerat starkt mot förslaget att stycka och sälja ut såväl spårvägen som den återstående kommunalt drivna busstrafiken.

– När den av Göteborgs politiker beställda utredningen om de kommunala bolagens framtid presenterades stod det klart att mina arbetskamraters anställningstrygghet är hotad. Men det drabbar hela Göteborgs arbetarbefolkning för all erfarenhet säger att varje privatisering av kollektivtrafiken försämrar verksamheten. När vinsten kommer in så sparas det på personal och material. En god kollektivtrafik måste få kosta!

Omgående tog Janne Strömqvist och sektionsstyrelsen initiativ till ett gemensamt agerande från arbetarfacket Kommunal och tjänstemännens Vision mot förslaget. Dels genom en gemensam debattartikel som publicerats i lokala kvällstidningen GT och sedan genom vidstående uttalande som enhälligt antagits av arbetarkollektivet på årsmöte med Kommunal Västs sektion Trafik-Teknik.

Det aktuella förslaget till privatiseringar omfattar betydligt fler av kommunens bolag som det för stadens invånare strategiskt viktiga Energiverket och de kommunala bostadsbolagen där utförsäljningar skulle drabba tusentals hyresgäster. Ska den nyliberala ångvält som nästan massakrerat all kommunalt ägd verksamhet i högeralliansens Stockholm nu börja rulla i det rödgröna Göteborg? Så står faktiskt frågan och heder åt spårvägens anställda som försöker sätta stopp för massakern.

• Berätta mer om hur ni spårvägsarbetare ser på saken?
– Vi är luttrade. Redan för tjugo år sedan lades de första delarna av busstrafiken ut på anbud. Samma i hela landet och under några år från mitten av 1990-talet gick vi från att 90 procent av linjetrafiken med buss var kommunalt ägd till att lika stor andel blev privatägd.

– Spårvägen hittills har behållits i kommunal drift medan busstrafiken i Göteborg slaktats så till den grad att där idag bara återstår 100 kommunanställda i busstrafiken. Men om förslaget går igenom så splittras spårvägen i två delar precis som järnvägen och hälften privatiseras. Jag reagerar också starkt mot den byråkratisering som förslaget innebär. Det skapas nya bolag och ytterligare instanser inom utförandedelen. Dessutom säljs all återstående kommunalt driven busstrafik till privata bolag. Vi kan aldrig tillåta att det ska få ske.

• Varför kommer nedskärningar så här tätt inpå valet?
– Allt är en konsekvens av korruptionsutredningen som tillsattes efter flera uppmärksammade avslöjande av bland annat Uppdrag Granskning. Där avslöjades vänskapskorruption och andra brister hos främst de kommunala bostadsbolagen men också i Energibolaget.

– Nu vill politikerna få bort skandalerna från sitt bord genom ett snabbt beslut om att privatisera korruptionen. Tanken är att de ska kunna peka på tjänstemannaförslaget om att sälja stora delar av kommunens bolag och framstå som handlingskraftiga. Jag ser det som en ren bluff. Mina arbetskamraters trygghet offras i ett försök att peka ut orsaker till korruptionen som inte finns.

• Hur påverkas er anställningstrygghet om spårvagnstrafiken enligt förslaget förs till Västra Götalandsregionen?
– Samverkansavtalet inom Göteborgs kommun garanterar att ingen kan avskedas. Som vid senaste försäljningen av busstrafiken då flera bussförare blev övertaliga. Genom avtalet fick de nya jobb, mest som städare inom kommunen, vilket är mycket bättre än att hamna i arbetslöshet och Fas 3.

• Hur vill ni att kollektivtrafiken i Göteborgs ska organiseras?
– Det enda rimliga är att driva verksamheten i regi av den kommunala trafiknämnden och ge den ett 25- till 30-årigt förordnade. Vi står inför en omfattande utbyggnad av spårvägen i Göteborg med anläggning av nya spår, inköp av en ny spårvagn, en ny vagnhall ska byggas på Ringön och de fuskbyggda italienska M32 vagnarna ska repareras. För att genomföra allt detta behövs en lång drifttid med kommunalt ägande. Lämnar politikerna över detta till privata klippare eller styckar verksamheten så kommer Göteborgs skattebetalare att få betala ett ännu högre pris.

• Till sist en undran. Hur du ser på detta i din roll som medlem i Kommunistiska Partiets avdelningsstyrelse i Göteborg?
– Det är bara att konstatera att vi kommunister är det enda parti som säger blankt nej till tanken på utförsäljningar, privatisering och styckning av kommunens bolag. Vi anklagar etablissemanget för samarbete med kapitalister och ockrare som skor sig på stadens befolkning. Saken förvärras bara när de nu försöker dölja sitt svek mot väljarna genom att driva igenom privatiseringar.