Hoppa till huvudinnehåll
Av

Resultatlös förhandling

Efter en kaotisk sommartrafik med personalbrist på Öresundstågen genomdriver Veolia två månader efter strejken uppsägningar på grund av arbetsbrist av 95 heltidsanställda, varav 27 ”erbjuds” återanställning på 75 procent.


Under den för svenska förhållanden omfattande och långa strejken har Proletären nogsamt understött den fackliga kampen. Men inte förbehållslöst. För som alltid i av socialdemokrater ledd arbetarkamp utgår den kommunistiska tidningen från den fackliga erfarenhet som säger att det som inte vinns i kamp och som beseglas i avtal, det kan svårligen vinnas i förhandlingar under fredsplikt efter strejken.

Utifrån det var vi kritiska till det sätt på vilket Seko avslutade tågstrejken där principfrågan om Veolias rätt att säga upp fast anställd personal och sedan återanställda dem på deltid slås fast. Om än med starka begränsningar. Liksom skrivningen om att fack och företag ska ”samverka för att gemensamt ta ansvar för att uppnå ovan nämnda mål.” Tyvärr ser det ut som att våra farhågor besannas.

Efter det att Seko blåste av tågstrejken 18 juni då parterna skrivit under det avtal som enligt Sekos ordförande Janne Rudén var ”en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse”, har de anställda och resenärerna på Öresundstågen upplevt en kaotisk sommar med såväl inställda tåg på grund av personalbrist som överfulla Öresundståg vilka körts utan någon tågvärd. Snart sagt dagligen har lokalpressen rapporterat om en minst sagt irriterande situation i den skånska regiontrafiken.

Tågvärd ska finnas hävdar den politiskt styrda Skånetrafiken som upphandlat driften av Öresundstågen från Veolia. Men några sanktioner mot företaget är det inte tal om.

– Vi har ställt krav mot Veolia att få rätt bemanning utifrån den beställning vi har, säger Magnus Andersson affärsområdeschef inom Skånetrafiken till Helsingborgs Dagblad 5 augusti. Vi uppfattar att Veolia jobbar aktivt med att komma tillrätta med de här problemen och vi följer det kontinuerligt.

Så ser vi hur den styrande majoriteten i Region Skåne som består av de fyra allianspartierna M, FP, C, KD samt Miljöpartiet överlåter sitt ansvar för medborgarnas kollektivtrafik via regionens tjänstemän till det privat företaget Veolia.

Givetvis borde hela historien om misskötseln av Öresundstågen, först av privata DSB och nu senast av Veolia, leda till att politikerna återtar driften av kollektivtrafiken i egen regi.

Redan 2 augusti rapporterade HD om fackligt missnöje med Veolias agerande efter tågstrejken där Sekos ombudsman Rolf Sjöstrand säger att Veolia hela tiden bryter mot de reglerna. Arbetsmiljön beskrivs som katastrofal. Att det skulle råda arbetsbrist håller Seko inte med om.

– Det känns som ett skämt. De anställda tar ut sig fullständigt och då har inte ens de här 95 uppsagda fått gå än, säger Rolf Sjöstrand.

Hans bedömning är att Veolia inte kommer att klara av att begränsa antalet timanställda till fem procent under hösten, vilket vore att avtalsbrott mot den av Seko så prisade uppgörelsen efter strejken.

Veolia å sin sida hävdar genom enhetschefen Jens Holm att företaget ”inte har någon annan ambition att följa avtalet, så länge facket fullföljer sin bit. Enligt avtalet ska vi ju tillsammans uppnå högsta möjliga effektivitet.”

Samtidigt riktar Jens Holm elden mot de kvarvarande anställda som anklagas för att inte vara flexibla genom att inte vilja byta skift eller ställa upp på övertid. Veolia har också haft mage att kräva läkarintyg från första sjukdagen av samtliga anställda. Också det ett regelbrott som företaget tvingats backa från.

Inte undra på att samma missnöje som utlöste strejken återigen gror bland de anställda. Det för de drabbade tågarbetarna kanske mest upprörande är att bara några timmar efter det de fått besked om uppsägning så har ett antal fått förfrågan om att arbeta övertid.

Som ett resultat av strejkuppgörelsen måste Seko förhandla med Veolia under fredsplikt. Trots sommarens kaos har företaget har inte heller backat från det varsel som lades efter strejken om avsked av 95 anställda utan nu genomdrivs uppsägningarna. Många har redan sagt upp sig själva så i dagsläget är det 48 anställda som tvingas gå från sina jobb från slutet av september till slutet av november.

LO:s tidning Arbetet rapporterar också att fack och arbetsgivare inte är överens om hur strejkuppgörelsen ska tolkas. Det handlar om att antalet timanställda ska begränsas till fem procent och kraftigt höjda löner för timanställda till samma nivå som tillsvidareanställda.

Veolia hävdar att uppgörelsen bara gäller Öresundståg medan facket anser att den gäller för all personal inom företaget. Minns då att inte bara Öresundstågens arbetare var uttagna i strejk utan också Veolias anställda på Snälltåget och Kustpilen.

– Jag hoppas att vi kan lösa det här i samförstånd. För Veolia är det en fråga om trovärdighet. Kommer vi inte överens så hamnar frågan i arbetsdomstolen, säger Sekos ombudsman P-O Fällman som tillsammans med klubbordförande på Öresundstågen Jens Kvist Christensen har skött sommarens förhandlingar om uppsägningarna efter strejken.

– Veolia har allmänt gått på tvären men så smått börjar det växa fram en samarbetsanda, säger Jens Kvist Christensen till Arbetet.

– Det var i uppsägningsförhandlingarna som de verkliga förhandlingarna började. Tidigare har det bara handlat om diktat från Veolia.