Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Pendeltågsarbetare i protest mot besparingar

Arbetarna på pendeltågstrafiken i Stockholm låter sig inte stillas av valresultat och parlamentariska piruetter. I tisdags kallade de till protest utanför Landstingshuset.


Trots svidande förluster för moderater och folkpartister i 2014 års val fortsätter den borgerliga alliansen att styra i Stockholms läns lansting. Några kända ansikten har försvunnit eller bytt plats. Med Sverigedemokraternas passiva stöd behåller de makten i fyra år till.

De anställda på Stockholms pendeltåg låter sig dock inte stillas av valresultat och parlamentariska piruetter. I tisdags kallade Seko Pendelklubben till en manifestation utanför Landstingshuset för att protestera mot kraftiga besparingar inom kollektivtrafiken.

– Bara på pendeltågstrafiken vill SL spara 24 miljoner, säger klubbordförande Anna Söderberg till Proletären. På linjen till och från Nynäshamn ska 108 avgångar i veckan dras in. De vill stänga uppgångar och säga upp betalningsvärdar.

Allt som allt vill borgarna spara in 250 miljoner på kollektivtrafiken. Trots ständigt återkommande förseningar har det nya trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) flaggat för kraftigt höjda biljettpriser.

– Det känns mins sagt märkligt med tanke på den dåliga service som erbjuds resenärerna, kommenterar Anna Söderberg. Det är inte de anställdas fel att tågen står stilla. Politikerna måste ta sitt ansvar.

På förslag ligger att priset på SL-kortet höjs från nuvarande 790 till 900 kronor i månaden. Det motsvarar en skattehöjning på 55 öre för en månadsinkomst på 20 000 kronor. För den som tjänar 40 000 kronor i månaden skulle motsvarande höjning bli 27,5 öre.

Orättvist så det förslår.

På sikt vill Kristoffer Tamsons och hans kollegor dessutom stoppa eller banta nödvändiga nyinvesteringar för sex miljarder kronor. Knappast rätt medicin för miljön, klimatet och en växande storstadsregion.