Hoppa till huvudinnehåll
Av

Övervakad på jobbet

Hemtjänstarbetare har fått nog av övervakning och krånglande teknik som leder till ett pressat tidsschema. Ett uppror har startat i Stockholm, men sprider sig snabbt i hela landet. Kommunal har gått med på övervakningen och hävdar att den kan visa på personalens svårigheter att hinna med sina uppdrag, men många arbetare inom hemtjänsten håller inte alls med.


Hemtjänstupproret hade sin första manifestation i Stockholm, utanför Äldreförvaltningen i januari i år. Minska stressen och förbjud ParaGå var budskapet. I Kramfors och Härnösand har tidsmätningssytemet TES tidigt mötts av starka protester och i Jönköping gjorde hemtjänstpersonal redan 2010 uppror genom att helt enkelt vägra att använda systemet.

TES är ett planerings- och tidsmätningssystem som har funnits i flera år och som blir allt vanligare inom hemtjänsten. Personalen registrerar via mobiltelefoner eller handdatorer exakt vilka insatser de utför. Det nyaste mjukvaruprogrammet som nu börjar användas i hemtjänsten är en mobilapp som heter ParaGå. Där syns det på en GPS-sändare exakt var den anställde befinner sig. Sanna Tefke, regionalt fackombud för Kommunal i Stockholms län ser faran med systemet.

– Eftersom det finns oseriösa företag inom hemtjänsten är vi oroliga att det företagen kan tjäna in på tiden, kommer man att plocka på personalens löner.

Ann-Christin Fahlman håller med om att planeringssystemet gjort arbetet stressigare. Hon arbetar i hemtjänsten i Härnösand och är också huvudskyddsombud för Kommunal.

– Arbetsmiljön är inte alls bra, det är för korta tider och vi har ingen möjlighet att ta kaffepaus. Ann-Christin säger att många kollegor valt att lämna jobbet i hemtjänsten eftersom det är så stressigt.

– Vi har också varannan helg och delade turer, så det är redan en pressad arbetsmiljö, berättar Ann-Christin Fahlman.

Personalen låser upp, checkar in och bockar av alla utförda uppgifter i telefonen. Dela medicin, check! Toalettbesök, check!

Det skapar en stress hos hemtjänstpersonal som känner sig jagad och misstänkliggjord. Varje minut granskas för att optimera och effektivisera arbetet. Ofta har de anställda så kort tid att förflytta sig mellan vårdtagarna att de inte hinner med toalettbesök eller raster. Det är tidmätningen som gäller oavsett väderlek, transportproblem eller uppkomna situationer som inte går att förutsäga. Alla sysslor har en exakt tidsbegränsning, vilket är orimligt då man arbetar med människor. I vissa fall får man som personal inte veta förrän samma dag när man kan ta sin lunchrast.

Det kallas planeringssystem, men för de som arbetar på fältet är det främst ett styrsystem, som bestämmer hur lång tid de skall vara på varje ställe. Det är ett system som är gjort för att kunna övervaka var, när och hur länge personalen tar på sig att göra sitt arbete. Planeringen görs med hjälp av ett dataprogram som skall ta ut välplanerade scheman utifrån vad som skall göras, gångavstånd, tidsåtgång med mera.

Arbetet utförs ofta av särskilda schemaläggare som inte arbetar ute bland vårdtagarna. Detta skapar avstånd och försvårar kommunikationen. Personalen som möter de äldre har erfarenheter och kunskaper som är nödvändiga för att kunna lägga upp ett välfungerande schema. Den informationen har inte alltid schemaläggarna.

Arbetet med dokumentation har också visat sig tungrott. Det tar tid att registrera alla moment med hjälp av koder. Därefter måste uppgifterna stämmas av med en huvuddator. Mycket tid går åt till att sitta framför datorer och det tar tid från huvuduppgiften, att finnas ute hos de som behöver vård och omsorg.

I stället för att anställa fler personal behövs det administratörer som ska bevaka hur personalen rör sig.

TES står för trygghet, enkelhet och säkerhet, men genererar det motsatta för både vårdtagare och personal. Många anställda vittnar om hur det påverkar arbetsmiljön negativt. Att känna sig övervakad och misstrodd skapar en stress som kan leda till sjukskrivningar. Det är få som vågar kritisera systemet av rädsla för att mista sitt jobb. Flera av de som engagerat sig i nätverket Hemtjänstupproret vågar inte gå ut med sina riktiga namn av rädsla att bli av med sina jobb.

Den ökade övervakningen av hemtjänstpersonal är också en konsekvens av hur hemtjänsten är organiserad. Eftersom dagens hemtjänst styrs av New Public Management (NPM) krävs också detaljerad tidmätning och övervakning för att pressa ner antalet minuter hos varje vårdtagare, helt enligt NPM:s principer om lean production, strikt resursutnyttjande. Omsorgen har likt industrin förvandlats till ett löpande band där privata utförare slåss om kunder medan arbetarna utnyttjas och övervakas. Människovärdet går förlorat i en omsorg som blivit en marknad att tjäna pengar på.

Att vårdas och ta emot hjälp i sitt hem är en situation där man måste kunna känna trygghet. Att mötas av stressad personal och att dessutom vara i händerna på oseriösa företag är kränkande för både personal och vårdtagare.