Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

”Nu vet de vad vi är beredda att göra!”

Tågvärden Daniel Abalo är nöjd och stolt efter att Seko och Almega i torsdags skrivit på medlarnas bud efter drygt två veckors strejk. Han och kollegorna på Öresundståg hoppas nu få ett slut på Veolias försök att göra om heltidsanställningar till timanställningar.


– Det känns helt och hållet som en seger, konstaterar Daniel Abalo som är mycket nöjd med de nya avtalen, ett centralt som bland annat innebär att timanställningar blir kostsammare för arbetsgivarna och ett lokalt avtal som ska begränsa deltidsanställningarna och timanställningarna till 5 procent vardera.

Samtidigt påpekar han att de ska ha medlemsmöte om en vecka. Först då blir det klart vad avtalen till exempel innebär för det varsel på 250 personer som Veolia lagt.

– Helheten i avtalet känns bra och att vi avstår 27 kr i löneförhöjning, det känns som ingenting!

Känslan av seger för de anställda på Öresundståg blev knappast mindre påtaglig efter att Almegas förhandlare med det överklassklingande namnet Beata Hammarskiöld uttryckt en tydlig besvikelse i tv. Och Daniel Abalo menar att strejken kommer att ha stor betydelse framöver.

– Vi har skrivit svensk historia. Upphandlingar kommer att se annorlunda ut framöver och företag kommer att få det svårare att timanställda.

Det centrala avtalet innehåller inga konkreta begränsningar av antalet deltids- och timanställningar men Daniel Abalo menar att det skulle ha varit svårt att få igenom. Men i gengäld ska det bli svårare för företag att använda sig av timanställningar och att kalla in timanställda mindre än 48 timmar innan arbetspasset börjar.

– Det ska göra att företag måste ha ordning på sina scheman och planera tidigt.

Sekos tågstrejk engagerade långt fler än de anställda på Öresundståg i Skåne. Daniel Abalo vittnar om ett stort stöd från både resenärer och andra arbetare.

Pendlare har kommit med mat och blommor och skrivit hejarramsor till de strejkande. Och andra LO-förbund har sympativarslat.

– Vi hade inte väntat oss så stort stöd! Det har ju varit svårt för pendlarna, men många är ju själva arbetare och vet att strejken gäller dem också, säger Daniel Abalo och påpekar att osäkra anställningar är ett problem för allt fler arbetare.

Almega och Veolia ser slagna ut i denna strid, men hur går arbetet för rätten till heltidsanställningar och mot ett upphandlingssystem som dumpar villkor vidare? Daniel Abalo menar att arbetet nu måste bli mer politiskt.

– Krav på kvalitet måste ingå i upphandlingarna och personalen måste få följa med när nya företag vinner upphandlingar. Och vi måste fortsätta att kämpa för rätten till 100 procent. Det är en politisk fråga!

Daniel Abalo berättar att politiker från Vänsterpartiet och Socialdemokraterna hälsat på de strejkande, och att de ställt frågor men också krav till dem. Och i slutändan är det just politikerna som är ansvariga för avregleringarna och det upphandlingssystem som leder till dumpning av arbetarnas villkor.

Järnvägen är allt jämnt avreglerad och så länge marknaden får styra kommer arbetarnas och resenärernas intressen att komma i andra hand. För att helt få ett slut på osäkra anställningar krävs en helt annan politik och ett annat system.

Det återstår alltså att se om de nya avtalen kommer att förhindra företag som Veolia att försämra villkoren för de anställda. Daniel Abalo är förhoppningsfull men påpekar också att de framförallt har visat sin styrka för arbetsgivarna.

– Avtalet kan fortfarande sägas upp i mars nästa år. Och nu vet de vad vi är beredda att göra och de vet att vi har stort stöd.
Fakta

”Nu vet de vad vi är beredda att göra!”

Ändringar i Branschavtalet Spårtrafik 2013-2016
  • Tillsvidareanställning på heltid är grundanställningsformen inom spårtrafikområdet.
  • För tidsbegränsad anställning gäller reglerna i Lagen om anställningsskydd men dessutom begränsas vikariat till max 6 månader. Dock kan lokala avtal slutas om annan tidsbegränsad anställning.
  • Lönen för timanställda ska motsvara det genomsnittliga förtjänstläget för tillsvidareanställda i jämförbara grupper i samma företag.
  • Dessutom utgår en extra ersättning på 6 procent av timlönen för den som anvisas arbete med mindre än 48 timmars varsel eller vars arbetstid förskjuts med mer än två timmar.
  • Kostnaderna för höjningen av timlönerna beräknas till 0,15 procent och betalas genom att tillsvidareanställda avstår motsvarande löneökning.
Avtalsuppgörelse på Veolia/Öresundståg
  • Deltidsanställningar begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
  • Timanställningar begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
  • Seko och Veolia ska ta fram gemensamma verktyg för att uppnå högsta möjliga effektivitet i scheman.