Hoppa till huvudinnehåll
Av

Lyckad spårvägsprotest

Reparatörer, buss- och spårvagnsförare organiserade i Kommunal demonstrerade på Valborg när Göteborgs kommunstyrelse samlades för att besluta om förslaget från utredare att stycka upp det som finns kvar i offentlig regi av stadens kollektivtrafik.


Arbetarna fick på plats beskedet att beslutet skjuts upp vilket de protesterande såg som en framgång.

– Vi vill inte att spårvägen ska privatiseras och vi vill inte att spårvägen ska styckas upp på samma sätt som Statens järnvägar, säger Marcus Sjömark, ordförande för sektion Spårvägen Trafik-Teknik i Kommunal Väst.

Särskilt viktig för hans medlemmar är anställningstryggheten som finns i ett särskilt avtal för kommunanställda i Göteborg och som går förlorad vid upphandling.

– Dels vet vi att vid upphandlingar så vill det nya bolaget ofta inte ha med personer som är sjuka och barnlediga. Dessutom kan du i Göteborg bli omplacerad till andra arbetsplatser vid upphandlingar.

Snart kom Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus ut till de demonstrerande och meddelade att Kommunstyrelsen bordlägger frågan. Det blev en intressant diskussion där den socialdemokratiska politikern uttryckte förståelse för kommunalarbetarnas synpunkter. Men samtidigt hänvisade Nyhus till kommunens jurister och deras tolkningar av såväl EU:s regler som svenska lagar. I diskussionen framgick hur det nyliberala systemskiftets regler begränsar de folkvalda politikerna handlingsutrymme.

– Det blir ren byråkrati. Politikerna borde hålla fast vid de egna idealen, säger Johannes Kvarnström, plåtslagare och arbetsplatsombud på Spårvägen teknik. Då skulle de inte splittra verksamheten utan lyssna på oss och behålla gemenskapen och närheten mellan trafik och teknik.

– De gömmer sig bakom EU:s regler. Men om juridiken är fel så ska politikerna ändra lagarna, säger bussföraren Mats Rydberg.

Han påpekar också att kollektivtrafiken i Göteborg har ökat med 11 procent som en följd av trängselskatten med följd att buss- och spårvagnsförare tvingas jobba längre dagar. Flera av de vi talar med berättar om hårdare arbetsklimat som de fruktar ska bli ännu värre vid en utförsäljning.

– Jag är här för att visa att vi anställda håller samman i våra krav, säger spårvagnsförare Tea Pettersson. Jobbet är stressigt med dåliga körtider och särskilt för lite reglertid. Vid ändhållplatsen finns ofta inte ens tid att gå på toaletten.

– Från kollektivet kommer vi att fortsätta driva våra krav vid varje tillfälle som frågan om spårvägens framtid behandlas av politikerna, sade spårvägsreparatörer Jan Strömqvist, sektionens vice ordförande. Nästa tillfälle är 8 maj då Kommunfullmäktige behandlar frågan om utförsäljning av kommunala bolag.

Jan Strömqvist förklarade att Kommunals medlemmar kräver att spårvägen ska återföras i kommunal förvaltning, en möjlighet som också finns i tjänstemännens utredning. Innan Johan Nyhus återvände till kommunstyrelsens möte fick han med sig detta besked till de styrande politikerna.