Hoppa till huvudinnehåll
Av

Lönedumpning på SJ Götalandståg

Avtalsförhandlingarna mellan SJ Götalandståg och fackförbunden Seko och ST har tagit en ny vända. Vid förra veckans MBL-förhandlingar meddelade SJ AB att dotterbolaget Götalandståg läggs ner och införlivas med moderbolaget.


För de anställda innebär omstruktureringen att de istället omfattas av avtalet Spåra SJ. Ett avtal med sämre löner och villkor än det tidigare DSB-avtalet. Såväl fackförbund som anställda har reagerat kraftigt mot beslutet. Seko klubb västtåg beskriver det som en ”kalldusch” på sin hemsida och har reserverat sig mot beslutet.

SJ Götalandståg har ända sedan man tog över efter DSB Väst förra året nyanställt personal på branschavtalet. Dessutom har företaget satt i system att anställa på 75 procent eftersom det underlättar schemaläggandet. Detta har lett till lönesänkningar på upp till 6000 kronor i månaden för framförallt tågvärdarna, enligt Sekotidningen. De som varit tillsvidareanställda under DSB-tiden har dock behållit det dåvarande avtalet.

Redan förra veckan rapporterade Proletären om ett växande missnöje bland såväl förare som tågvärdar om hur SJ Götalandståg skött förhandlingarna. Det avtalsförslag företaget kommit med skulle innebära lägre löner och sämre villkor jämfört med det tidigare DSB-avtalet.

Förhandlingarna har alltså från fackens sida handlat om att förhindra en avtalsdumpning och därmed kraftiga lönesänkningar.

Anställda Proletären har pratat med menar att SJ kört med fula knep, bland annat genom att skicka ut mail till alla i personalen och baktalat facket, samt bjudit in till egna ”informationsmöten”.

Beskedet om nedläggningen och införlivningen av SJ Götalandståg innebär att förhandlingarna nu är tillbaka på ruta ett. Spåra SJ-avtalet började gälla från och med 1 april. För de med DSB-löner, gäller ett tillägg motsvarande skillnaden under högst ett år.

Proletären har talat med en lokförare, som på grund av den känsliga situationen inte vill ställa upp med namn och bild.

• I torsdags kom beskedet att Götalandståg går upp i SJ AB. Vad tror du ligger bakom beslutet?
– Det är ett desperat drag. De tror att de kan undvika stridsåtgärder och slippa göra. Det verkar också som att de har bestämt sig för att få ner lönerna i hela branschen.

• Hur är reaktionerna bland de anställda och hos facket?
– Stämningen är uppgiven. Många är arga och känner sig maktlösa. Facket har reagerat och förhoppningsvis förstår de allvaret. Om SJ AB lyckas finns inget som hindrar att samma metod används i hela branschen.

– Nu hoppas vi först och främst på att få ett lokalt avtal, så att vi kan försvara våra tidigare löner.

Plötsliga besked och vilseledande utspel har lett till dålig stämning bland personalen. Skyddsombuden har därför uppmanat de anställda att rapportera in försämrad arbetsmiljö som följt på arbetsgivarens nonchalans.

Statliga SJ har sedan avregleringen av järnvägen styckats upp och bolagiserats. Företaget spelar därmed efter samma regler som de privata aktörerna på marknaden. Trots det är det anmärkningsvärt att ett företag ägt av svenska staten visar upp en så direkt fientlig attityd mot såväl fackförbund som sina anställda.
August Eliasson