Hoppa till huvudinnehåll
Av

Lastbilar står stilla i protest

I veckan har tusentals lastbilsförare landet parkerat sina fordon vid vägkanten i femton minuter kl 12.00 och 00.00. Aktionen som initierats av ett upprop på nätet är en protest mot lönedumpande utländska förare som kör olagligt i Sverige.


– Branschen är på väg åt helvete. Det krävs något extra för att vanliga Svensson ska förstå hur illa det är på vägarna. Kanske det blir tydligare när rader av lastbilar står efter vägkanten, säger långtradarchaufför Tilly Flygare från Örebro.

– I går kväll slutade jag vid midnatt så då missade jag protesten men jag hoppas jag kan vara med i natt då jag ska arbeta.

Protesten utlöstes av en friande dom i Sundsvalls tingsrätt där en chaufför från Makedonien som kört med falskt pass och körkort friades från olovlig körning. Nu på tisdag förmiddag uppges 7600 personer ha skrivit under på stopp för social dumpning, olagligt cabotage och förare utan behörighet.

• Varför tror du att det har blivit så stort gensvar på uppropet på nätet med rubriken ”Lika villkor för svenska åkerier”?
– Många tror att föraren frikändes för att han inte var svensk. Det skrivs så på Facebook. Jag tycker det är synd om alla estländare, polacker och förare från andra länder i östra Europa som får leva som slavar när de arbetar i Sverige

– Det är en sjukt bra idé att protestera. Konkurrensen från underbetalda förare drabbar ju oss. Alla som kör här i Sverige ska tjäna lika. Samma lagar ska gälla för alla. Det är ju helt fel att folk år 2014 slavar för skitlöner och med usla arbetstider.

• Hur länge har du kört och hur ser du på jobbet som chaufför?
– Jag har trivts jättebra de tre och ett halvt år jag kört. Det är inte ensamt för jag träffar folk när jag kommer fram. Så går det ju att ringa från bilen. Jag kör på nätterna och sover på dagarna och så är vi lediga var tredje vecka, avslutar Tilly Flygare.

Det finns en rasistisk underton i en del skriverier på nätet kring domen i Sundsvall. Tidningen Transportarbetaren kan berätta att det är förståeligt att förare från Makedonien som inte är med i EU kör med id-handlingar från EU-landet Bulgarien. På så sätt öppnas hela EU som arbetsmarknad för dem.

Den nu aktuella föraren greps i en svensk lastbil som kör för speditören DSV. Han häktades och åtalades då hans bulgariska pass och körkort var förfalskade.

I tingsrätten berättar mannen att hans föräldrar härstammar från Bulgarien. Genom en mellanhand fick han hjälp med pappersexercisen för att skaffa bulgariskt körkort och pass. Han anade inte att pappren var falska. Domstolen friar honom, då det inte kan uteslutas att mannen jobbat i Sverige i tron att pappren var äkta.

Men bortom denna för protesterna utlösande historia så är det en sanning att det genom EU-medlemskapet har strömmat in utländska förare och åkerier som dumpar priserna på körningar i Sverige. Oftast kör de illegalt.

Cabotage innebär att en utländsk lastbil kommer med last till Sverige. När den lastats av får den enligt EU:s regler utföra tre inrikestransporter inom en vecka. Men det pågår ett systematiskt brott mot dessa regler. SVT:s Uppdrag granskning kunde förra året visa att utländska förare ofta har löner under 10 000 kronor i månaden.

Vad gäller cabotagereglerna har logistikforskaren Henrik Sternberg vid Lunds Tekniska Högskola gjort en kartläggning av utländska lastbilars rörelser i Sverige under sex veckor i vår. Han fick in 162 000 observationer, som svenska chaufförer rapporterade in via en speciell mobiltelefonapp. Bilden är tydlig:

– Vi ser dels ett stort antal lastbilar som aldrig lämnar Sverige och bryter mot regeln att de får vara här en vecka. Vi ser också att de kan utföra så mycket som 30-40 transporter innan de lämnar landet, säger Sternberg till Sydnytt.