Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Lågprisflyg går ut över de anställda

Piloterna strejkar för trygga anställningsvillkor i en bransch som raserats av avregleringar och lågpriskonkurrens. På sikt hotas flygsäkerheten.


Kenneth Grampe är ombudsman på Transports avdelning 46 som organiserar civil flygpersonal på Arlanda flygplats. Hans medlemmar står för markservicen. Trots att arbets- och lönevillkor skiljer sig åt håller han fram det allmängiltiga i piloternas kamp.

– All personal ska gå på kollektivavtal och vara anställd i det land och det företag där de själva arbetar, säger Kenneth Grampe. Detta är den avgörande principiella frågan. Norwegian och många andra flygbolag har satt tillfälliga anställningar och bemanningsföretag i system.

Mönstret känns igen från andra branscher. För några decennier sedan var flyget strikt reglerat och uppbyggt på ett system av nationella flygbolag. Allt detta har förändrats med EU:s inre marknad och lågprisflygets etablering. Resultatet är ett nyliberalt systemskifte.

– Flyget har blivit en dysfunktionell bransch, fortsätter Kenneth Grampe. Avregleringar och lågprisbolag hotar att slå ut de seriösa företagen. Den hårda konkurrensen går ut över oss som arbetar. Oavett yrkesgrupp. Alla jobbar på marginalen med slimmade scheman.

Hans vittnesmål får stöd av en EU-sponsrad undersökning av tillfälliga anställningar i flygbranschen. Undersökningen är gjord av universitetet i Gent och bygger på intervjuer av över 6500 piloter från elva europeiska länder.

Över en femtedel av piloterna saknar anställning i det företag där de faktiskt arbetar. Bland dem som flyger för lågprisbolagen är det nästan hälften. Istället har avregleringarna fört med sig en rik flora av tillfälliga och otrygga anställningsformer.

Många piloter jobbar via bemanningsföretag, andra går på tillfälliga kontrakt eller anlitas som egenföretagare. Det förekommer till och med att nyutexaminerade piloter tvingas flyga gratis för att skaffa sig erfarenhet.

Lågprisbolagen sticker ut. Nära 17 procent av deras anställda hyrs in från bemanningsföretag. Här återfinns också 70 procent av egenföretagarna. De senare är inte mer ”egna” än att 77 procent av dem inte kan bestämma över sina egna arbetstider.

Avregleringarna har gjort det möjligt för flygbolagen att registrera sig i ett land, hyra in personal från ett annat land och sedan bedriva verksamhet i ett tredje land. Allt för att finna och utnyttja mest förmånliga villkor. Systemet kallas för regelshopping.

Genom att använda sig av osäkra anställningsformer kan flygbolagen minska sina arbetskraftskostnader och undvika sociala avgifter. Många piloter vågar heller inte påpeka brister i flygsäkerheten i rädsla över det egna jobbet.