Ilska över nytt bussavtal

Medlemskraven fintades bort

Publicerad 20 oktober 2017
– Mina arbetskamrater är väldigt besvikna och förbannade, säger busschauffören Claes Truedsson.
– Mina arbetskamrater är väldigt besvikna och förbannade, säger busschauffören Claes Truedsson.

Ännu en gång har Kommunal slutit ett avtal med bussarbetsköparna som busschaufförer uppfattar som ett svek. Trots att bristen på busschaufförer borde ge ett guldläge i avtalsförhandlingarna.

Kritiken från landets bussförare är inte nådig mot det nya bussavtalet som Kommunal tecknat med arbetsköparorganisationen Sveriges Bussföretag. ”Ett förräderi” skriver busschauffören Camilla Ingman från Umeå i en debattartikel på Kommunalarbetarens webbsida. ”En förolämpning”, ”en skam för Sveriges fackföreningar”, ”Facktoppen har blivit ungefär vad våra förfäder slogs mot” är några av kommentarerna från läsarna på samma webbsida.

– Vi hade hoppats på två krav som kommit från medlemmarna men båda ströks av Kommunals förhandlare, säger bussföraren Claes Truedsson från Kristianstad.

Det ena kravet som medlemmarna lämnat in till Kommunal var att bussförarna ska garanteras att börja och sluta sitt arbetspass på samma plats.

När Kommunals ombudsmän väl lämnade över kraven till motparten hade detta blivit till att bussförarna ska sluta ”i närheten av” där de börjat.

– Vad betyder det? 200 meter? Några kilometer? Det är otroligt luddigt.

När förhandlingarna var klara, hade det redan försämrade kravet dessutom försvunnit helt.

Det andra medlemskravet, om vilotid för chaufförer som kör kortare sträckor än fem mil, faller heller inte i god jord.

– Det är mycket ”om”, ”ifall” och ”eventuellt”. Många möjligheter för arbetsköparna att hitta undantag helt enkelt. De har bra jurister som hittar kryphål åt dem.

Inte heller de avtalade löneökningarna föll i god jord hos medlemmarna. ”Vi har fått ett avtal som inte ens täcker inflationen”, skriver en busschaufför. Claes Truedsson håller med.

– Mina arbetskamrater är väldigt besvikna och förbannade. Summan pytsas dessutom ut över tre år, så löneökningen blir inte stor.

– Det råder brist på busschaufförer, så varför låter Kommunal ett sådant gyllene tillfälle gå dem ur händerna? Varför använder man inte strejkvapnet för att få till bättre villkor? Lokförarna, som också har obekväma arbetstider och ansvar för många människors liv och hälsa, har ungefär tio tusen kronor mer i månaden än vi har. Det förtjänar de självklart, men det gör vi också!

Susanne Gällhagen, ombudsman på Kommunal, slår anklagelserna om svek ifrån sig.

– Jag förstår att de inte är nöjda, men vi tycker att vi har fått ett hyfsat bra avtal. Efter omständigheterna har vi tagit ett steg framåt, säger hon till Kommunalarbetaren.

Många bussförare hoppades på ändrade ramarbetstider, men Gällhagen menar att det inte gått att få igenom utan att byta bort andra saker i avtalet. Samma sak gäller med nivån på löneökningarna. På frågan om de här frågorna inte var värda att ta konflikt för, svarar hon att det inte skulle vara möjligt.

– De gav oss allt det som LO-samordningen säger, så vi har inte de andra förbunden bakom oss på det sättet.