Hoppa till huvudinnehåll
Av

Fortsatt skyddsstopp mot ensamarbete

Sekos huvudskyddsombud stoppade alla obemannade Öresundståg, men skyddsstoppet hävdes direkt av Arbetsmiljöverket. Men det är fortfarande stopp för ensamjobbande tågvärdar att visera biljetter på vissa resor.


Veolia och Öresundstågen har varit i blås-väder även av andra anledningar än strejk och varsel. Under månaderna maj och juni gick 120 tåg utan tågvärdar, och under de första fyra dagarna i juli körde hela 49 tåg med tågförare som enda personal ombord.

Med anledning av detta skyddsstoppades alla ensambemannade Öresundståg lördagen 4 juli. Skyddsstoppet hävdes dock av Arbetsmiljöverket knappt en timme senare, eftersom facket inte kunde precisera vilka specifika tåg som kört obemannade.

Att köra tåg med tågförare som enda personal innebär såväl praktiska problem som risker för passagerarnas säkerhet.

– Den vanligaste incidenten är att någon blir sjuk ombord, säger Jens Kvist Christensen, ordförande för Seko Klubb 104 - Öresundståg.

Praktiska problem kan uppstå när någon ska ombord med rullstol eller permobil. De mer allvarliga situationerna kan vara våld ombord, eller att passagerare själva väljer att evakuera tåget vid exempelvis signalfel. Vilket förstås är livsfarligt.

Samtidigt med det hävda skyddsstoppet lades också skyddsstopp för ensam biljettvisering på så kallade ”risktåg”.

– Det kan handla om vanliga fredags- eller lördagskvällar, men också i samband med fotbollsmatcher, säger Jens Kvist Christensen.

Det skyddstoppet är inte hävt, och tills vidare får ensamjobbande tågvärdar alltså inte visera biljetter på de tåg där fackklubben anser det riskabelt.
Fakta

Fortsatt skyddsstopp mot ensamarbete