”Folk har blivit rädda”

Publicerad 4 december 2017

– Vårt utrymme att säga saker krymper, säger Marta Aguirre, ordförande för Seko Pendelklubben, om MTR:s uppförandekod som kräver lojalitet av de anställda mot bolaget.

Bilder

– MTR har kommit med en kultur som är helt främmande för oss. Vi tågfolk är lite speciella. Vi har alltid varit väldigt verbala i vår kritik. Men med det här lojalitetstänkandet har folk blivit rädda, säger Marta Aguirre, ordförande för Seko Pendelklubben och själv tågvärd.

Enligt MTR:s uppförandekod är de anställda en del av ”varumärkesbyggandet” både på arbetet och som privatersoner. Anställda får gärna använda sociala medier, men denna användning ”får inte strida mot MTR:s intressen och din anställning”. Dessutom uppmanas anställda, som också utlovas anonymitet, att rapportera om arbetskamrater som bryter mot uppförandekoden.

Marta Aguirre beskriver en företagskultur som Seko Pendelklubben inte stött på tidigare i branschen.

– Man vågar inte riktigt gå ut och säga vad man tycker. Det har inte hänt något än, men vi är osäkra. MTR har ju redan kört över oss gång på gång i förhandlingar.
MTR:s uppförandekod är öppen för tolkningar, vilket i sig bidrar till osäkerheten, menar Marta Aguirre.

– Vad är det till exempel som kan ”skada anseendet”? Att jag skriver något kritiskt? Att någon säger på stan att den inte gillar MTR? Eller att jag pratar med dig nu? Vårt utrymme att säga saker krymper betydligt.

Ett exempel som Marta Aguirre ger är hur anställda enligt uppförandekoden ska dela visionen om att MTR ska bli ett ”ledande globalt företag”, och att anställda har ett ”ansvar att upprätthålla MTR:s rykte”.

– Jag är vänsterpartist och är kritisk till hur tågtrafiken drivs av det privata. Jag vill inte se det gemensamma privatiseras. Och vi i Pendelklubben tycker att SL ska sköta trafiken, men det är ju inte MTR:s mål. Får vi påtala detta?

• Tror du att det här med uppförandekoder kommer att spridas till andra företag?
– Ja, tyvärr. Jag ser mörkt på framtiden. Vi har ett bra meddelarskydd inom det offentliga, men det gäller inte privata företag. Där går utvecklingen åt andra hållet.

Marta Aguirre menar att arbetare och fackföreningar ofta står maktlösa när bolag som MTR kräver anställda på lojalitet. Men hon lovar att Seko Pendelklubben och tågfolket kommer att fortsätta att vara verbala i sin kritik.

– Vi kommer inte att vara tysta och vi tänker fortsätta att vara obekväma.