Hoppa till huvudinnehåll
Av
Utrikesredaktör

Facklig enhet räddade städjobb – inga uppsägningar på Stockholmspendeln

I samband med upphandlingen av pendeltågstrafiken i Stockholm sa ISS upp samtliga 143 städare på pendeln. Nu är det klart att alla får följa med i verksamhetsövergången till den nya entreprenören.


LÄS ÄVEN: Har MTR favoriserats i upphandlingen?

När Hongkongbaserade MTR vann upphandlingen av Stockholms pendeltågstrafik blev alla städare uppsagda av ISS, som idag sköter städningen åt Stockholmståg. Anledningen var att MTR meddelat att de skulle anlita ett annat företag, Reneriet, för städningen.

Efter förhandlingar med Seko har MTR och Reneriet nu gått med på att verksamhetsövergång gäller för alla på pendeln, även städarna.

Freddy Soto, som jobbar på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben, säger att det är ett steg framåt.

– Vi är ganska nöjda. Personalen behöver inte vara orolig för att förlora jobbet längre.

Förhandlingsresultatet är inte entydigt positivt. Freddy Soto berättar att några förmåner, såsom företagshälsovård, gick förlorade. Städarna kommer inte heller längre att kunna förhandla gemensamt med tågvärdarna utan får bilda en egen fackklubb.

Fram till dess Seko bildat en ny klubb har Pendelklubben dock rätt att företräda städarna förutsatt att förbundet godkänner representanterna.

Rainer Andersson från Pendelklubbens upphandlingsgrupp är efter omständigheterna nöjd. Förutom att gällande lönestegar tas över av alla företagen har bland annat tjänstepensionsavtalet räddats, vilket MTR motsatte sig. Alla anställda kommer också även i fortsättningen få SL-kort.

Vad som däremot inte längre finns kvar i samma utformning är det portalavtal som Stockholmståg gick med på vid den förra upphandlingen 2006. När de anställda på pendeln, som tidigare varit anställda av ett enda företag (Citypendeln), skulle splittras på tre olika bolag fick Pendelklubben igenom ett avtal som sa att de tre bolagen (Stockholmståg, ISS och Alstom) skulle betraktas som en och samma verksamhet.

Pendelklubben kunde då fortsatt förhandla över företagsgränserna, något som nu kommer att ändras. Samtidigt har en del av innehållet i portalavtalet räddats, bland annat att personalen kan verka över företagsgränserna, så att vid övertalighet kan en tågvärd till exempel omplaceras till att bli städare, med bibehållen lön.

Rainer Andersson framhåller att hela poängen med upphandlingarna är att trycka tillbaka arbetarnas villkor.

– Så länge upphandlingssystemet finns kommer vi självklart tappa saker. Det är våra villkor som ligger på spelbordet. Strömmen i ledningarna kostar lika mycket oavsett vem som har kontraktet, så vad kan företagen spara på? De anställda.

Att städarna nu är garanterade att följa med i verksamhetsövergången säger Rainer Andersson i grunden beror på enigheten mellan Sekoklubbarna på pendeln (pendelklubben, verkstadsklubben och lokförarklubben). Freddy Soto är av samma uppfattning.

– Vi är väldigt tacksamma att alla har hållit ihop, säger Freddy Soto. Om bara en verksamhet hade gått över hade det blivit konflikt.

– Vi har lyckats lyfta upp städarna till jämbördiga kollegor. Vi skiter i vilket yrke folk har. En för alla, alla för en, avslutar Rainer Andersson.