Hoppa till huvudinnehåll
Av

Fackets aktier i Proffice upprör medlemmarna

– Det blir en totalkrock när facket som ska se till medlemmarnas bästa har ekonomiska intressen i bemanningsföretag, säger Lenny Lundqvist som är medlem i Unionen och ledamot i klubbstyrelsen på sitt jobb.


Fackets ekonomi talas det sällan om. Framförallt är det många medlemmar som inte känner till hur pengarna används. Att fackföreningar sysslar med aktier och fastighetaffärer är ingenting nytt, men att fackföreningar vars syfte är att ta tillvara sina medlemmars arbetsrättsliga intressen samtidigt har ekonomiska intressen i bemanningsföretag är uppseendeväckande av många anledningar.

Proletären har träffat en av Unionens medlemmar som precis fått veta hur det ligger till. Det var på en facklig grundkurs som Lenny Lundqvist tillsammans med flera andra medlemmar lyfte upp det som många andra inte verkade kände till. Det har skrivits en del om det tidigare och årsredovisningen finns lätt tillgänglig på nätet. Därför är det märkligt att det varit så tyst, tycker Lenny Lundqvist.

– Vi har redan ifrågasatt företagens sätt att stapla anställningar på varandra för att undvika tillsvidaretjänster. När vi själva letade upp fakta om Unionens aktieinnehav i bemanningsföretag var vi många som reagerade, berättar Lenny Lundqvist.

I en snabb koll i årsredovisningen för fackförbundet Unionen visar det sig att Unionen äger aktier i tre stora bemanningsföretag till ett sammanlagt värde av 59,7 miljoner kronor. Ett av Sveriges största fackförbund sitter tveklöst på dubbla stolar.

Extra tydligt blev det för ungefär ett år sedan när kabinpersonal på flygbolaget Norwegian sparkades för att sedan direkt hyras in via bemanningsföretaget Proffice. Ett av de bemanningsföretag som Unionen äger aktier i. Allra flest aktier har Unionen i Poolia och Dedicare, även det bemanningsföretag vars verksamhet bygger på att sko sig på dumpade arbetsvillkor och lägre löner.

Unionens kanslichef Hanna Brandt Gonzales ser inte alls problemet och menar att det enda viktiga är att investera pengarna för att skapa så hög vinst som möjligt.

Det som är extra osmakligt är att Unionen har medlemmar som verkar i de branscher som företagen riktar sig till. Arbetsrättsligt går det inte att försvara bemanningsföretagen. De ställer arbetare mot varandra och kringgår Las.

Det skapar ett uppenbart etiskt problem när medlemmar får sparken och ersätts av bemanningsanställda. I en konfliktsituation är det inte osannolikt att facket skulle tveka inför att arbeta mot bemanningsföretagen, även om en sådan politik skulle gynna medlemmarna. Ett fackligt krav på ett förbud av bemanningsföretag blir helt omöjligt.

Företagsägarna och de som arbetar har alltid haft och kommer alltid att ha skilda intressen. Fackets uppgift är fortfarande att organisera de som arbetar och företräda deras intressen.

Att medlemmarna reagerar är därför inget konstigt. Lenny Lundqvist som är anställd på ett företag i Göteborg är en av medlemmarna som reagerat. Han är relativt ny medlem i Unionen och även nyvald ledamot i klubbstyrelsen, men kände inte till hur Unionens ekonomi ser ut och fick veta det av en slump. Det var under en facklig grundutbildning som han fick upp eögonen för Unionens ekonomiska intressekonflikt.

– Det var när jag började prata med en tjej på fackutbildningen, som jag fick veta hur hon som kabinanställd på flygbolaget Norwegian drabbats. Inte personligen, men hon hade flera kollegor som blivit uppsagda och sedan inhyrda genom Proffice.

Hon var upprörd över att Unionen, hennes eget fack äger aktier i bemanningsföretag och när vi tog upp orimligheten i det var det många som höll med, berättar Lenny Lundqvist.

– Det verkade komma som en nyhet för de flesta på kursen. Kursledaren hade inga svar att ge på våra direkta frågor och invändningar. Han visste helt enkelt inte heller om det här. Vi fick inga egentliga svar om vad han tyckte, utan det var ett väldigt slingrande, säger Lenny Lundqvist.

Själv reagerar han väldigt starkt på det faktum att den fackförening han just gått med i och tagit förtroendeuppdrag för så tydligt har ekonomiska intressen i bemanningsföretag.

På grund av diskussionen som engagerade kursdeltagarna kallades det dag två in ytterligare en kursledare som skulle tala dem tillrätta. Reaktionen blev den motsatta och det blev än mer tydligt hur besvärande ledarna tyckte det var att svara på våra frågor.

– Jag blev förbannad, de inledde kursen med en film om fackföreningsrörelsens framväxt och även om jag ser skillnaden i att driva fackliga krav i dag så vände det sig faktiskt i magen, berättar Lenny Lundqvist.

– Någonstans handlar det om att värna den lilla arbetsrätt som finns kvar i dag. Unionen gör precis tvärtom och det gör mig som medlem vansinnigt arg. Det strider mot allt som facket säger sig stå för, säger Lenny Lundqvist.

Lenny Lundqvist tvekar inför hur han ska agera vidare med informationen. Framförallt vill han att alla medlemmar ska få klart för sig vad Unionen sysslar med. Huruvida han själv kommer att fortsätta arbeta fackligt på det vis han gör nu vet han inte riktigt.

– Det bästa vore förstås att försöka få fler att agera kollektivt, men det jag har sett av Unionen gör att jag tvekar. Det är ett fackförbund som visat vad det står för. Det är sorgligt, avslutar Lenny Lundqvist.