Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

”En läxa för Almega!"

Det blev ingen utvidgad tågstrejk där även Stockholmspendeln drogs in. Efter midsommarhelgen får Proletären tag i Olof Fryklöf från Seko Pendelklubbens infogrupp. Hur ser han på konfliktens utgång och resultat?


– Strejken måste bedömas utifrån de krav som Seko gick konflikt för, svarar Olof Fryklöf. Det är en stor seger att vi fick in skrivningar om anställningsformer i det centrala avtalet. Det blir ingen tidsbegränsning av timanställningarna, men arbetsgivarens kostnader ökar rejält.

– De timanställdas löner ska beräknas utifrån genomsnitts- istället för ingångslön, fortsätter han. På Stockholmstågen är skillnaden mellan slut- och ingångslön omkring 7000 kronor i månaden. De allra flesta i den fasta personalen ligger nära slutlön.

– Det betyder i praktiken en kraftig höjning av arbetsgivarens lönekostnader för timanställda, förklarar Olof Fryklöf vidare. Det är ett hårt slag för Veolia och SJ som använder timmisar i stor utsträckning.

Parternas uppgörelse för Öre-sundstågen innehåller konkreta begränsningar av tim- och deltidsanställningar som går utöver det centrala avtalet.

• Hur ser förutsättningarna ut för pendeltrafiken i Stockholm?
– Vi har redan ett bra lokalt avtal, anser Olof Fryklöf.

– För att företaget ska kunna ta in timanställda krävs det en uppgörelse med facket. Vi förhandlar om saken varje år. Om vi inte kan komma överens blir det inga.

– Men vi hade laddat för sympatistrejk med våra arbetskamrater i Skåne, försäkrar han. Så visst känns det lite tomt. Det är ett stort jobb att planera för en konflikt. Alla medlemmar måste kontaktas och informeras. Vi kan knappast använda den interna företagsmejlen.

En snarlik situation uppstod förra året vid samma tid. Det centrala avtalet utvärderas årligen och är möjligt att åter säga upp.

• Hur kan vi vara säkra på att de tåganställdas arbeten och trygghet inte åter sätts på spel?
– Det viktigaste av allt är att Seko har bevisat att vi är beredda att varsla och gå ut i konflikt om det behövs, anser Olof Fryklöf.

– Förhoppningsvis har arbetsgivarna och Almega lärt sig en läxa av årets och förra årets strejk och varsel.

– För att arbetsgivarna helt ska sluta att trixa med anställningsformer krävs det lagstiftning, avslutar han. Eller att kollektivtrafiken bedrivs i offentlig regi. Då uppstår över huvud taget inte problemet med upphandlingar, dumpade löner och anställningsvillkor.
Fakta

”En läxa för Almega!"

Ändringar i Branschavtalet Spårtrafik 2013-2016
  • Tillsvidareanställning på heltid är grundanställningsformen inom spårtrafikområdet.
  • För tidsbegränsad anställning gäller reglerna i Lagen om anställningsskydd men dessutom begränsas vikariat till max 6 månader. Dock kan lokala avtal slutas om annan tidsbegränsad anställning.
  • Lönen för timanställda ska motsvara det genomsnittliga förtjänstläget för tillsvidareanställda i jämförbara grupper i samma företag.
  • Dessutom utgår en extra ersättning på 6 procent av timlönen för den som anvisas arbete med mindre än 48 timmars varsel eller vars arbetstid förskjuts med mer än två timmar.
  • Kostnaderna för höjningen av timlönerna beräknas till 0,15 procent och betalas genom att tillsvidareanställda avstår motsvarande löneökning.
Avtalsuppgörelse på Veolia/Öresundståg
  • Deltidsanställningar begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
  • Timanställningar begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
  • Seko och Veolia ska ta fram gemensamma verktyg för att uppnå högsta möjliga effektivitet i scheman.