Hoppa till huvudinnehåll
Av

Chockbesked i Umeå

Hyttmonteringen på Volvo lastvagnar i Umeå flyttas till Göteborg och 500 anställda förlorar sina jobb. Dessutom försvinner 100 jobb bland olika underentreprenörer i regionen.


600 arbetstillfällen kapas bort i ett Umeå som redan nu har brist på industrijobb. Det är ett dråpslag mot Volvofabriken och hela staden. Reaktionen från de anställda mot företagsledningen var fylld av både ilska och besvikelse över arbetslösheten som snart väntar bakom hörnet.

Hyttmonteringen har under hela Volvos tid i Umeå varit navet i fabriken, men ifrågasatt av Volvokoncernen och föremål för en utredning som startade i våras. Efter en lång väntan med oro för sina jobb informerades till slut de anställda om det beslut som fattats av Volvoledningen.

Det som alla fruktat kom ändå som chock för anställda då monteringen i Umeå utvecklats, både när gäller effektivitet och kvalitet. Arbetstempot har skruvats upp och alla gjorde sitt för att få behålla jobben, men det hjälpte inte långt när Volvo ska öka vinsterna för att tillfredsställa aktieägarna.

Totalt 900 anställda kommer att beröras av det besparingsprogram som Volvo presenterat för lastbilsproduktionen, 700 i Umeå och Göteborg och 200 i belgiska Gent.

Att 600 mister jobbet är givetvis ett hårt slag mot anställda på Volvofabriken i Umeå med underleverantörer. Men det är även ett besked som direkt och indirekt kan påverkar framtidsutsikter för tusentals personer i hela Västerbotten.

Volvofabriken i Umeå är Norrlands största industriföretag med cirka 2000 anställda med en stor betydelse för andra industriverksamheter i länet. Nu kan flytten av hyttmonteringen hota hela fabriken på sikt, även om Volvo i detta läge försäkrar att så inte är fallet.

Sådana löften har visat sig ha lågt värde när företagsledningar ska spara pengar för att generera än högre vinster till allt girigare aktieägare. Volvo ratade en väl fungerande hyttmontering i Umeå eftersom det inte gav nog med vinst.

Misstanken är att detta bara är första steget till en total nedläggning av Volvo i Umeå. Och det går inte att lita på Volvo så som facket hittills har gjort. För Volvo är vinsten och ägarna viktigare än allting annat, något som nu även facket måste inse.

”Girighet och kortsiktighet brukar detta kallas. För inte så många år sedan var budskapet ett annat. Ett av argumenten från Volvos sida vid ansökan om ett statligt miljö- och investeringsstöd på 135 miljoner kronor var att behålla en komplett hyttfabrik i Umeå i minst 15-20 år. Vi trodde då att den utfästelsen betydde något och att det också fanns en heder kring detta. Vi trodde uppenbarligen fel”, skriver Metallklubben på Volvo i ett uttalande efter chockbeskedet.

Flera av de Volvoanställda som tog emot beskedet av Mikael Bratt, chef för Volvos lastbilsproduktion, visade sitt misshag med burop och lämnad lokalen i ilska.

Det kan vara en början till motstånd mot Volvos planer att flytta monteringen. För det räcker inte bara med att knyta näven i fickan längre.
Fakta

Chockbesked i Umeå

Volvo i Umeå
  • Hyttfabriken i Umeå är den enda tillverkaren av Volvos lastbilshytter i Europa. Fabriken i Umeå tillverkar förarhytter till Volvo Lastvagnars samtliga lastbilsmodeller.
  • Hytterna levereras till monteringsfabriker i Göteborg, Gent i Belgien och Kaluga i Ryssland.
  • Fabriken i Umeå är Norrlands största verkstadsindustri med ungefär 2000 anställda.