Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Bildade fackklubb – fick sparken

Taxiförarna protesterar. När föraren Allonias Sebhatu kämpar för grundläggande fackliga rättigheter får han sparken och fråntas sin legitimation.


En morgon strax innan jul genomför några av taxiförarna i Stockholm en protestaktion utanför Centralstationen. De delar ut flygblad, talar med resenärer och media. Manifestationen fortsätter senare under dagen framför företagets kontor i Hägersten.

– Vi har börjat att organisera oss fackligt i en förarklubb, säger föraren Allonias Sebhatu till Proletären. Och vi växer snabbt. På tio till tolv dagar har vi redan fått ihop omkring 300 medlemmar.

Allonias Sebhatu riktar sig till förarna hos Taxi kurir, Taxi 020 och andra bolag som tillhör Fågelviksgruppen. Syftet är att teckna kollektivavtal för att via medbestämmandelagen kunna påverka upphandlingarna. På sikt vill han förbättra arbetsförhållanden och arbetsmiljö.

– Då börjar Taxi kurir att få upp ögonen, fortsätter Allonias Sebhatu. De kallar oss till ett möte och påstår att vi inte har tagit tillräckligt många körningar. Men det stämmer inte. Vi har inte bommat fler körningar än många andra.

Transport har länge arbetat för att teckna ett central kollektivavtal med Taxi kurir och de andra företagen inom Fågelviksgruppen. Men utan framgång. Arbetsgivaren erkänner inte ens de mest elementära av fackliga rättigheter.

– Det är bara vi som har grundat Fågelvikens taxiförarklubb som har blivit kallade till samtal, konstaterar Allonias Sebhatu. Vi fick beskedet att vi inte är lämpliga för branschen. Min kollega beordras jobba en vecka gratis på beställningscentralen.

Avsaknaden av kollektivavtal gör att förarna tvingas köra utan garantilön, försäkringar och tjänstepension. Idag arbetar de på rena ackord som ligger på 37 procent av inkörda pengar. Samtidigt finns det andra företag, som Taxi Stockholm, som accepterar kollektivavtal.

– Jag uppmanas att lämna min legitimation, berättar Allonias Sebhatu. De säger att jag inte är välkommen att jobba hos något taxibolag i hela stan. Med andra ord; med anledning av att jag startat en facklubb får jag yrkesförbud. Jag blir arbetslös. Inga kompisar vågar gå med facket.

Till saken hör att förarna inte är direkt anställda hos Taxi kurir utan hos olika åkare som kör för Taxi kurirs beställningscentral och växel. Men trots att Taxi kurir inte är deras formella arbetsgivare kan företaget ändå dra in deras legitimation.

– Vi har gått tillbaka till ett rent feodalt samhälle, menar Allonias Sebhatu. Tänk dig att det finns förare som jobbar 12-13 timmar om dygnet. Hur bra sover han? Hur säker är han i trafiken? Vi blir som flygande raketer. Vill du åka bredvid oss på motorvägen?

Taxi kurir har vunnit landstingets upphandling för färdtjänsten. Företagets bud låg tre procent under näst billigaste alternativ. Men genom att dumpa priserna pressas förarna. Eftersom de kör på procent får de lägre dagskassa om de inte förlänger arbetstiden och tar fler körningar.

– Om Taxi kurir inte ger oss våra rättigheter så ska vi verka för att de tas ifrån sitt trafikledningsansvar, avslutar Allonias Sebhatu.

Som i många andra branscher slår anbudskonkurrensen mot de anställdas löne- och arbetsvillkor. Ett fullt rimligt krav är därför att taxibolagen måste teckna kollektivavtal för att komma ifråga för en offentlig upphandling.