Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ilska när Volvo Parts i Flen varslar 40 arbetare

Förra veckan gick ledningen för Volvo Parts i Flen ut och varslade 40 utav sina drygt 200 anställda. Samtliga 40 är kollektivanställda.


Flen, som är en liten bruksort i mitten av Sörmland med runt 6000 invånare, påverkas stort av nyheterna från en av kommunens största arbetsplatser.

Arbetsbrist, ska enligt Volvo vara skälet till varlsen, samt att man måste, som platschef Lars Färnskog sade till lokaltidningen, ”anpassa kostnaderna efter den matsäck man har”.



Som en del i Volvos effektiviseringsprogram, där man framgångsrikt lyckats skära bort 5000 tjänster inom koncernen, använder man sig av arbetsbrist, orderbortfall och brist på ekonomiska resurser som anledningar till varför dessa 40 arbetare inte ska få äta ur den nu anpassade matsäcken.
När arbetarna under en lång tid har beordrats att arbeta övertid, och när Volvo AB kan räkna en vinst på runt 20 miljarder kronor, väcks frågor om hur dåligt läget egentligen är.

IF Metalls lokala fackklubb har startat en undersökning om hur det ekonomiska läget egentligen ser ut och en specialist har tillkallats för att se över vissa frågetecken kring ordrar och beställningar där man tror att företaget aktivt valt att inte ta betalt från andra Volvo-anläggningar och därmed utfört arbete gratis.


Cherin Khodr, visstidsanställd fabriksarbetare på Volvo, berättar att man redan hade förstått att folk skulle få gå. Produktionen hade gått ner på vissa avdelningar för att kunder blivit missnöjda, detta för att cheferna inte kunnat ge arbetarna de verktyg och det material de behövde för att slutföra ordrarna. Följden blev då att kunderna valde att gå någon annanstans.

– Chefernas uppgift att leda arbetet har bytts ut till att skära ner på folk och istället lägga mer ansvar på färre anställda, säger Cherin Khodr.
 Varslet på 40 anställda ökar oron och osäkerheten bland samtliga anställda.

– De som blir varslade kommer troligtvis få gå, och de som blir kvar kommer att få en större arbetsbörda.



Cherin Khodr tillägger att istället för att sparka eller tvinga på arbetarna fler uppgifter som ökar oron, stressen och leder till att fler blir sjuka, samt att kvalitetsfelen i produktionen bli fler, borde man ge arbetarna bättre verktyg och utbildning för att kunna göra sitt jobb bättre och mer effektivt.

– Låt oss kunna påverka vår arbetsplats mer! Vi som arbetar har en massa bra idéer. Vi kan våra arbetsplatser bäst, men hur roligt är det att bry sig om sin arbetsplats när vi hjälper till att effektivisera massor, och ändå blir varslade eller utbytta?

– Man kräver av oss att vi ska vara lojala mot företaget, men frågan man kan ställa sig är: Är företaget lojalt mot oss?



Av 40 varslade är inga tjänstemän, inga chefer får gå. Med en lägre vinst än förväntat är det arbetarna som straffas. När ”maten inte räcker till” får de som har lagat den gå.

I ledet från vd till gruppchef har bonusar, aktier, och andra premier delats ut, men ändå väljer man att säga upp arbetare.

Henrik Lindblom som arbetar som montör i motormonteringen kommenterar att efter nyheterna om varslen har stämningen på fabriken varit låg. Folk är nere men gör sitt bästa för att hålla skenet uppe. Många har jobbat på fabriken sedan de slutade skolan och att jobba på Volvo är det enda de kan.

Oron om vad som händer härnäst är klart påtaglig.



– Det känns fördjävligt att man kan ge sjuka summor till chefer och andra pampar, att man kan leka med sådana extremt stora summor, samtidigt som man hur enkelt som helst kan sparka en tredjedel på fabriken i Flen. Hur kan man inte tänka på bygden Flen och alla som bor här? Har företagen inget ansvar när det gäller samhället? 



Henrik Lindblom säger också att ledningen skulle behöva föra en bättre dialog med sina anställda, då man hade kunnat göra en massa förbättringar i produktionen på golvet. Eftersom det redan nu finns brist på folk har bara en sådan sak lett till att man inte har kunnat producera så mycket som man hade velat, och på så sätt förlorat möjlig inkomst till företaget.

Produktionstekniska och administrativa problem som enkelt skulle kunna lösas har ingen tagit tag i, och då är det lättare att sparka folk. Henrik Lindblom menar att om inget ändras i hur ledningen arbetar, dröjer det inte förrän Volvos renoveringsfabrik i Flen försvinner.


Dennis Källerfors