Hoppa till huvudinnehåll

Spårvagnssilver till Göteborg: ”Hur kul som helst”

I helgen vann göteborgslaget silver i spårvagns-EM i Rumänien.

”Bowling” var en av grenarna i spårvagns-EM som ägde rum i Rumänien den 3 juni. Infälld bild: de göteborgska silvermedaljörerna Emelie Hallman och Robert Johnsson.
Foto: Tram-EM / Privat

Tävla i spårvagn? Jajamän, det går! Och Sverige är riktigt bra på det.

I helgen gjorde Europas skickligaste spårvagnsförare upp i spårvagns-EM, som i år ägde rum i Oradea, Rumänien. Sverige representerades av två lag, ett från Stockholm och ett från Göteborg. Det sistnämnda gjorde riktigt bra ifrån sig och kammade hem silvermedaljer för både lag och individuell förare. 

Tävlingen bestod av sex moment, som på olika sätt satte förarnas yrkeskunnighet, fartkänsla och träffsäkerhet på prov. Det rörde sig om allt från precisionsparkering till ”bowling” med ett stort uppblåsbart klot. 

Robert Johnsson tävlade för andra gången. Första gången kom han på en fjärdeplats – nu fick han silver. Detta var kollegan Emmelie Hallmans första EM.

Silverlaget, bestående av Robert Johnsson och Emelie Hallman, har precis kommit hem från Rumänien när Proletären ringer upp.

– Efter sån helg behöver man vila lite, säger Robert Johnsson, som nu får några dagars betald ledighet från jobbet för att återhämta sig.

Robert Johnsson, som också fick silvermedalj för bäste enskilde förare, beskriver helgen som intensiv – men väldigt, väldigt rolig. 

– Det var hur kul som helst. I år hade vi ett av de bästa lagen som vi skickat dit. Men det var väldigt tufft motstånd. Det var verkligen detaljerna som gjorde skillnaden. Och kanske också turen…

Tram-EM
Resultat i singel och team. 25 lag från 19 länder deltog i mästerskapet.

Svara ärligt… hur viktigt var det att komma före Stockholm?

– Vi sa det faktiskt till stockholmarna, att för oss var inte bara att komma före er. Vi gick hemifrån med en annan inställning än dem –  vi var där för att slå alla. Vårt mål var att vinna hela EM. 

Och så kunde det också ha blivit – det skiljde inte många poäng från guldlaget Wien, som dessutom hade fördelen att få köra på sin ”hemmavagn”, medan svenskarna bara fick en kort stund att bekanta sig med modellen innan tävlingen började.

Tram-EM
Precisionsstopp – en annan av grenarna.

Spårvagnsförare är en stolt yrkeskår. Inte minst i Göteborg, där spårvägen är en grundbult i kollektivtrafiken – och en viktig del av stadens identitet. Yrkesstolthet spelar roll, menar Robert Johnsson. Och det märks av i tävlingen.

– Man vill verkligen visa hur bra förare man är. Det blir som belöning för allt hårt jobb man gör i trafiken.

Men han är noga med att poängtera att det var en laginsats. 

– Och vi har fått jättemycket stöd från alla på jobbet.