Hoppa till huvudinnehåll

Över 10.000 bilarbetare i strejk i USA

Arbetare i USA har inte haft reallöneökningar på flera decennier samtidigt som många storbolag, bland annat bilföretagen, gjort gigantiska vinster. Nu strejkar arbetare i tre bilfabriker för 40-procentiga löneökningar.

United Auto Workers ordförande Shawn Fain tillsammans med senatorn Bernie Sanders, som tagit ställning för bilarbetarna.
UAW

Runt 13.000 arbetare på USA:s tre största biltillverkare gick ut i strejk i fredags. De kräver 40-procentiga löneökningar över fyra år, fyra dagars arbetsvecka och bättre anställningstrygghet.

De stora amerikanska bilföretagen har gjort rekordvinster och vd:ar och chefer har fått se kraftiga löneökningar de senaste åren. Samtidigt har arbetarnas löneutveckling stått still och arbetsvillkoren rullats tillbaka. 

– Vi kräver 40 procent för att vd:arnas löner har ökat med 40 procent de senaste fyra åren. Det är skamligt, de är redan miljonärer. En sådan sak som att en av de vi förhandlar med, förhandlar från sitt andra hem i Acapulco. Det vi kräver är inte mer än vår beskärda del av vinsten och frukten av vårt arbete, säger Shawn Fain, ordförande i United Auto Workers, UAW, till CBS News.

För första gången i historien slår strejken mot de tre stora amerikanska bilföretagen samtidigt, de så kallade big three: Stellantis (som bland annat äger Jeep och Chrysler), General Motors (som gör Chevrolet och Cadillac) och Ford. 

Medlemmarna är eniga och 97 procent har röstat för att ta till stridsåtgärder.

UAW kallar strejken för stand up-strejken, som en passning till sit down-strejken bland General Motorsarbetare i Flint på 1930-talet, som skapade en stor strejkvåg. De hoppas kunna skapa något liknade igen. 

Hittills har UAW bara tagit ut tio procent av sina medlemmar i konflikten och bara tre fabriker är drabbade, men facket säger att strejken kommer utvidgas till fler fabriker om inte förhandlingarna gått framåt till på fredag. 

I USA har reallönen för medelinkomsttagare knappt stigit sedan 1980-talet. För de lägst betalda har realinkomsten istället sjunkit. Samtidigt har företagens vinstandelar ökat kraftigt och den mest högavlönade delen av befolkningen har fått se sina reallöner höjda med i snitt 40 procent.

Stellantis har lagt ett motbud på 21 procent löneökning över fyra år. Men det är en ”no-go” enligt den nyvalde ordföranden Shawn Fain.

I CBS-programmet ”Face the nation” fick Shawn Fain frågan om hur långt de är beredda att gå.

– Vi är redo att göra vad vi behöver. Medlemmarna har fått nog av att lämnas efter. Bilföretagen har gjort en kvarts biljon dollar i vinst de senaste tio åren och 21 miljarder dollar i vinst under de senaste sex månaderna, samtidigt som våra löner och villkor försämrats.

Förutom höjda löner och fyradagarsvecka kräver UAW generösare pensionsplaner och förstärkt anställningstrygghet i samband med att biltillverkare ställer om till att producera elbilar, vilket kräver färre anställda.