Hoppa till huvudinnehåll

Dåliga villkor ger brist på bussförare

Bristen på bussförare i Göteborg är enorm. I ett försök att rekrytera fler erbjuder bussföretaget Keolis en bonus på 10.000 kronor till nya förare. – Det största problemet är att ungdomar inte stannar på grund av dåliga villkor, säger bussföraren Tony Hasselqvist till Proletären.

Proletären / Privat

I ett försök att locka fler bussförare till Keolis, företaget som upphandlats att sköta stora delar av busstrafiken i och kring Göteborg, så har man utlovat 10.000 kronor till nya förare som stannar längre än sex månader i sin tjänst.

Satsningen avslutades den 31 januari och trots försöken att hitta nya förare så råder fortfarande stor brist, menar bussföraren Tony Hasselqvist.

– Just nu skulle vi behöva ytterligare 600 förare för att allt ska fungera. Förarbristen har funnits jättelänge och är enorm, säger han till Proletären.

– Det kanske största problemet är att ungdomar som börjar jobba inte stannar särskilt länge. De vill inte jobba under dessa villkor.

Fakta

Keolis

Keolis är ett franskt transportföretag och driver kollektivtrafik på flera orter i Sverige. Bolaget har tidigare kritiserats för att ha pressat sina bussförare att jobba mer intensivt, och att arbetspassen är på tok för långa.

I september 2023 skapade Keolis rubriker i Skåne när bolaget införde nya tidtabeller, som enligt personalen var omöjliga att följa. Konsekvensen blev att många förare sade upp sig i protest. Då handlade kritiken om arbetspressen på jobbet.

2019 slog Förvaltningsrätten fast att Keolis inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att ha motverkat en psykisk ohälsa bland bussförarna i Stockholm. Under två års tid hade personalen larmat om dålig schemaläggning, skiftgång och bristen på pauser och bensträckare.

Keolis hävdar i samtliga fall att de följt rutiner, lagar och kollektivavtal.

Bussförare i svenska kommuner har på många sätt arbetstider som liknar personalen inom äldrevården, bland annat med delade turer. Arbetstoppar under morgon och kväll, kombinerat med en personalbrist, gör att arbetspassen på Keolis kan vara upp till tio timmar långa, med en längre paus i mitten av passet.

– Tidigare hade vi ramtider på 13 timmar för ett arbetspass. Men situationen blev ohållbar för förarna och därför sänkte man tiden till 10 timmar. Vilket är positivt. Men det är fortfarande så att du i princip bara kan umgås med andra bussförare på fritiden eftersom du jobbar hela tiden.

Veronica Hasselqvist
Tony Hasselqvist jobbat som bussförare i Göteborg.

Tony Hultqvist har jobbat som bussförare sedan 1979 och han menar att en tydlig försämring inom yrket är att tidspressen under arbetspassen blivit mycket mer påtaglig.

– Det finns inte någon luft kvar i körningarna. Du är konstant sen och måste börja köra på en gång när du kommit fram till slutstationen. Det bygger in en stor arbetsstress.

Varför har arbetsmiljön försämrats?

– Jag skulle säga att det är upphandlingarna. Det är ju bara det lägsta budet som vinner en upphandling och en buss kostar vad den kostar att köra.

– Det är förarna som är den stora justerbara utgiften… och det enda som företaget tjänar pengar på är körningarna. Då kommer vi behöva köra så mycket som möjligt och allt blir tightare på jobbet.

Den stressiga arbetsmiljön tillsammans med de långa arbetspassen gör att få ungdomar söker sig till yrket. Tony Hasselqvist berättar att snittåldern på Keolis just nu är strax över 50 år.

Problemet existerar inte bara i Göteborg stad. Enligt statistik från Statistiska centralbyrån har medelåldern för bussförare ökat i rask takt i hela landet och är i dagsläget 49 år. En fjärdedel inom yrkeskåren är äldre än 61 år gamla och andelen under 30 år är bara fem procent.